Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Stelling van de maand

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor broekie » 28 Aug 2015, 10:01

Waar we het dus over eens zijn is dat men bij deelname aan vervoer op de weg, water en door de lucht mensen iets moeten afspreken hoe ze dat met elkaar gaan doen om geen problemen te krijgen.
Een middel om eenduidige afspraken met elkaar te maken is opleiden en een bewijsje daaraan koppelen.
Wie van de deelnemers dat bewijsje moeten hebben hangt af van het gevaar dat ze vormen bij deelname.
Daar zijn de meningen over verdeeld.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor quichot » 28 Aug 2015, 11:32

Klopt. maar dat geeft ook niet, zoveel mensen zoveel zinnen.
En vergeet niet, die afspraken bestaan al hè, ze staan in het BPR. Wie zich op het water begeeft is zonder uitzondering verplicht zich aan die afspraken te houden. Onbekendheid met die afspraken is geen enkel excuus. Sommigen zullen de moeite nemen het BPR zelf te bestuderen, anderen gaan liever vrijwillig op voor een VB. Beide vind ik prima.

Ik zoek altijd de balans tussen verplichting en eigen verantwoordelijkheid. De mate waarin je derden schade kan berokkenen speelt daarbij ook een rol. Grote zware, of zeer snelle vaartuigen brengen in dat opzicht meer gevaar in dan kleinere. Die grens ligt nu bij 15 meter en 20 km/h. Over die criteria kun je van mening verschillen, maar onlogisch zijn ze niet. En wat daar niet onder valt, heel cynisch gesteld: als jijzelf welbewust het risico loopt het slachtoffer te worden van je eigen nalatigheid of onkunde, moet je dat echt zelf weten.

Daarbij ik heb ook meer algemeen mijn twijfels omtrent het effect van maakbare (schijn)veiligheid door dichtgetimmerde regelgeving. Het middel kan dan erger worden dan de kwaal: wie daar blind op vertrouwt is minder geneigd zelf na te denken en meer geneigd de verantwoordelijkheid bij de regelgever neer te leggen. Het ABS-effect.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor kajoe » 28 Aug 2015, 16:04

ik blijf toch zeggen dat het vaarbewijs een goede zaak is ,maar het is beter als veel varens mensen zich flink in het bpr en eventueel rpr verdiepen ,het zal er dan voor velen waarschijnlijk een stuk helderder worden en zich wat makkelijker gaan voelen op het drukke water ,soms zie je best wel onzekere mensen rond varen .
ik heb de afgelopen weken een rondje Nederland gevaren .en eens goed gelet op mijn collega recreanten ,en dan is er best nog wat te verbeteren .
zoals vanuit de parkhaven naar boven ,en naar Gouda ,er waren er die midscheeps vaarwater voeren ,tja of het er niet diep genoeg was .
sommigen hadden geen benul van wat bepaalde borden betekende ,bij mijn vraag ,ach ik vind het niet belangrijk ??
maar goed we stoppen er mee anders gaan we te ver .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast