Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Stelling van de maand

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor quichot » 13 Jul 2015, 08:27

Die verplichting is er niet, en komt er ook niet. En dat is een goede zaak. Er is simpelweg een veel te grote diversiteit aan waterrecreanten en vaargebieden.
Aan een wollig gevoel van schijnveiligheid dat een verplichting biedt heeft niemand iets. Alle goede bedoelingen achter zo'n verplichting ten spijt; het gros van het overigens nog steeds relatief geringe aantal ongevallen waarbij recreanten zijn betrokken, heeft te maken met gebrek aan praktijkervaring.
Praktijkervaring opdoen op voorlichtingsdagen heeft volgens mij ook niets te maken met apen die truucjes leren. Integendeel: wat je in de praktijk oppikt blijft hangen juist omdat je dan het kwartje ziet vallen.
Verder is het als met de knikkertijd: om de zoveel jaar doemt hier uit het niets ineens het VB-spook weer op, met steevast dezelfde standpunten. :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jul 2015, 21:59

broekie schreef:Deze week zat ik op de Gelderse IJssel en mijn vrouw en ik zeiden dat het toch raar is dat iedereen met een bootje daar zo kan gaan varen

We hebben elkaar kennelijk gemist ...

Maar ik denk er net zo over ...

Vooral toen ik een afvarend binnenschip aanbood SB-SB te gaan, wat een een vriendelijk klinkend dankwoord werd aangenomen en bevestigd met het bekende blauwe bord.
Helaas ging de man zijn manouvre een beetje de mist in, omdat het achter mij varende motorjacht stijf aan de SB wal bleef hangen, onwetend wat er gaande was en kennelijk niet wetende wat het blauwe bord betekende.....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor gast » 27 Jul 2015, 06:20

quichot schreef:Verder is het als met de knikkertijd: om de zoveel jaar doemt hier uit het niets ineens het VB-spook weer op, met steevast dezelfde standpunten. :lol:


Was volgens mij ook ooit het langste draadje op het forum/
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2015, 08:25

R.C.Grootveld schreef:Helaas ging de man zijn manouvre een beetje de mist in, omdat het achter mij varende motorjacht stijf aan de SB wal bleef hangen, onwetend wat er gaande was en kennelijk niet wetende wat het blauwe bord betekende.....

Nou ja, daar ga je alweer, hoe weet je dat nou. Wellicht pastte hij de regel anders toe dan jij. In het bpr (6.04a) staat immers dat jachten in principe zo veel mogelijk sb moeten houden, en bij blauw bord voorrang moeten verlenen aan het schip dat het toont, bij voorkeur door over te lopen. Dit ter beoordeling van de schipper in de gegeven situatie. Dus als de man strak sb hield deed hij niks fout. Het zou kunnen zijn dat hij, als het afvarende schip door de bocht aan het zicht was onttrokken, het blauwe bord te laat zag, en oordeelde dat overlopen vlak voor het schip langs gevaarlijker was dan z'n wal houden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jul 2015, 11:30

quichot schreef:
R.C.Grootveld schreef:Helaas ging de man zijn manouvre een beetje de mist in, omdat het achter mij varende motorjacht stijf aan de SB wal bleef hangen, onwetend wat er gaande was en kennelijk niet wetende wat het blauwe bord betekende.....

Nou ja, daar ga je alweer, hoe weet je dat nou. Wellicht pastte hij de regel anders toe dan jij. In het bpr (6.04a) staat immers dat jachten in principe zo veel mogelijk sb moeten houden, en bij blauw bord voorrang moeten verlenen aan het schip dat het toont, bij voorkeur door over te lopen. Dit ter beoordeling van de schipper in de gegeven situatie. Dus als de man strak sb hield deed hij niks fout. Het zou kunnen zijn dat hij, als het afvarende schip door de bocht aan het zicht was onttrokken, het blauwe bord te laat zag, en oordeelde dat overlopen vlak voor het schip langs gevaarlijker was dan z'n wal houden.


Hoe ik dat weet? Op basis van waarnemingen en daar kun je een hoop uit afleiden.
En kennelijk interpreteer ik BPR 6.04a, sub 4 anders dan jij.
"Een klein schip waaraan het verlangen wordt kenbaar gemaakt moet voorrang verlenen aan het grote schip, bij voorkeur door aan het verlangen te voldoen."
Zie ik als SB-SB ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2015, 12:00

Rob, we interpreteren het artikel exact hetzelfde, alleen waar 'verlangen' op tal van situaties betrekking kan hebben, heb ik het even in het kader van de topic vertaald naar het blauwe bord. Het draait om de formulering 'bij voorkeur'. Als er meerdere opties zijn, mag de plezierschipper van de wetgever dus anders oordelen in de gegeven situatie, en daar naar handelen. En als iemand hem dat ziet doen, betekent dat dus niet automatisch dat hij de regel niet kent, niet snapt, of aan z'n laars lapt. Die conclusie is veel te voorbarig.

Maar er speelde in het achterhoofd van die schipper mogelijk nog iets: vanuit de beroepssector (en ondersteund door de klpd trouwens) wordt recreanten op z'n zachtst gezegd niet gestimuleerd te reageren op het blauwe bord. De voorkeur van de sector gaat uit naar het zo strak mogelijk blijven volgen van de sb-wal. Bij mijn weten, maar correct me if i am wrong, was het zelfs bij Nijmegen voor de komst van de bypass verboden.
Guido
Laatst gewijzigd door quichot op 27 Jul 2015, 12:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor pascall » 27 Jul 2015, 12:07

R.C.Grootveld schreef:
broekie schreef:Deze week zat ik op de Gelderse IJssel en mijn vrouw en ik zeiden dat het toch raar is dat iedereen met een bootje daar zo kan gaan varen

We hebben elkaar kennelijk gemist ...

Maar ik denk er net zo over ...

Vooral toen ik een afvarend binnenschip aanbood SB-SB te gaan, wat een een vriendelijk klinkend dankwoord werd aangenomen en bevestigd met het bekende blauwe bord.
Helaas ging de man zijn manouvre een beetje de mist in, omdat het achter mij varende motorjacht stijf aan de SB wal bleef hangen, onwetend wat er gaande was en kennelijk niet wetende wat het blauwe bord betekende.....


Helemaal vreemd is het misschien niet dat die motorboot zijn uiterste SB wal houd, immers de opvaart bepaalt de afvaart en dat alleen door een groot schip dus boven de 20 meter, als deze persoon geen marifoon heeft dus op die manier ook niet op de hoogte is en dan ook niet verwacht dat het groot schip in afvaart een blauwbord trekt om dat dat niet heel gebruikelijk is, kan je zo'n situatie krijgen.
Dan zijn er ook nog delen op onze Nederlandse rivieren waar een kleinschip verplicht is zijn stuurboordwal te houden ongeachte het blauw bord.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jul 2015, 13:32

quichot schreef: vanuit de beroepssector (en ondersteund door de klpd trouwens) wordt recreanten op z'n zachtst gezegd niet gestimuleerd te reageren op het blauwe bord. De voorkeur van de sector gaat uit naar het zo strak mogelijk blijven volgen van de sb-wal. Bij mijn weten, maar correct me if i am wrong, was het zelfs bij Nijmegen voor de komst van de bypass verboden.

Dan heb je kennelijk andere info dan ik (VDJS project) en waarom zou men dan in de vorige BPR wijziging expliciet hebben opgenomen dat "groot" het blauwe bord in voorkomende gevallen ook aan "klein" moet tonen.
Ook is mijn ervaring in de praktijk, dat men dit ook doet. En ik kan mij niet voorstellen, dat men een blauw bord aan "klein" toont, als men wil dat deze gewoon SB wal houdt.

Verder wordt "blauw bord" varen voor "klein" ook ondersteund door het Varen doe je samen project, waarin alle betrokken instanties hun stem hebben.
Ik ben dan ook benieuwd of het door jou gestelde van de genoemde sectoren officiële "sector" statements zijn (bron?) of een individuele meningen van personen uit die sector betreft.
In het eerste geval zou dat namelijk als "verbazingwekkend" bestempeld kunnen worden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2015, 14:23

Naar mijn indruk trekt een schipper gewoon z'n blauwe bord, ongeacht of hij een tegenligger ziet of niet. Ik ben een keer met mijn broer op de Maas gepraaid door de klpd voor een routinecontrôle. En die zei bij die gelegenheid desgevraagd: blijven jullie (daarmee bedoelde hij recreanten) nou maar gewoon aan je eigen wal. Van een schipper die ik sprak hoorde ik dat jachten nogal eens de neiging hebben om te laat ineens zowat haaks over te steken. Dit ingevolge het te grote verschil in snelheid tussen beroeps en recreatie, en het gebrek aan communicatie vooraf. En verder wat @pascal ook aanstipt: op sommige punten is het gewoon verboden. Dat draagt ook al niet bij aan eenduidigheid in interpretatie. En bronnen? Tja, soms trek je je conclusies op wat je oppikt en hoort in de praktijk. Ongeveer zoals jij zeker weet dat dat jacht achter je er niks van begreep. Verbazingwekkend?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor dennis » 04 Aug 2015, 08:40

Verplichtingen zijn er al genoeg
Ik beschouw varen als een van de laatste vrijheden die we hebben
En een hufter met een vaarbewijs is nog steeds een hufter
Regeltjes pfft gezond verstand en elkaar het licht in de ogen gunnen werkt veel beter
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten