Jan Huibers schreef:
Jullie begrijpen allemaal wel dat als VB verplicht wordt voor alles op het water dat met een motor voortbewogen kan worden dat dan opeens alle bootverhuurders in Nederland ineens op sterven na dood zijn?? Als die tak van sport ineens wegvalt en VB-plicht ingevoerd wordt dat er dan meerder klappen vallen?? In alles wat met watersport te maken heeft. Duitsers komen hun euro's niet meer naar Nederland brengen.. Dat zijn serieuze cijfers en er zijn verschillende belangengroeperingen die zich er met hand en tand tegen een VBplicht zullen verzetten. Ook wij zitten er niet op te wachten..
Er wordt telkens moord en brand geschreeuwd als er een keer een ongeluk gebeurt waarbij een vaarbewijsvrij bootje bij betrokken is, maar hoevaak gebeurt het nu helemaal gezien het aantal vaaruren van de watersporters?? Er gebeuren meer ongelukken met de snelle jongens MET VB.
Je gezonde verstand gebruiken (als je dat bezit) dat is het belangrijkste!!!
Meer dan je denkt....Ik kan je als hulpverlener zeggen dat niet alles de krant haalt. En vlak de irritatie niet uit bij degene die eigenlijk voorrang heeft maar toch op basis van goed zeemanschap uitwijkt of een noodstop maakt. Dan gebeurt er geen ongeval, maar dat is niet dankzij de prestaties en kunde van degene die geen vb heeft en de regels eigenlijk niet goed kent.
Overigens: Inmiddels is er bij het ongeval in Grouw iemand overleden, RIP. Is niet elke overledene er 1? Getuigen hebben het toch over voorrang. Dit kan ook bijna niet anders in het BPR tussen beroepsvaart en pleziervaart of er moet sprake zijn van een technisch mankement, zoals Vuuren al stelt. In bijna alle andere gevallen kom je voor een "pilot error" al snel bij de pleziervaart terecht, helaas.