Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Stelling van de maand

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Sergio » 24 Dec 2013, 18:59

Bericht door Sergio » do 27 jun 2013, 07:20

Jan Huibers schreef:
Jullie begrijpen allemaal wel dat als VB verplicht wordt voor alles op het water dat met een motor voortbewogen kan worden dat dan opeens alle bootverhuurders in Nederland ineens op sterven na dood zijn?? Als die tak van sport ineens wegvalt en VB-plicht ingevoerd wordt dat er dan meerder klappen vallen?? In alles wat met watersport te maken heeft. Duitsers komen hun euro's niet meer naar Nederland brengen.. Dat zijn serieuze cijfers en er zijn verschillende belangengroeperingen die zich er met hand en tand tegen een VBplicht zullen verzetten. Ook wij zitten er niet op te wachten..

Er wordt telkens moord en brand geschreeuwd als er een keer een ongeluk gebeurt waarbij een vaarbewijsvrij bootje bij betrokken is, maar hoevaak gebeurt het nu helemaal gezien het aantal vaaruren van de watersporters?? Er gebeuren meer ongelukken met de snelle jongens MET VB.

Je gezonde verstand gebruiken (als je dat bezit) dat is het belangrijkste!!!




Meer dan je denkt....Ik kan je als hulpverlener zeggen dat niet alles de krant haalt. En vlak de irritatie niet uit bij degene die eigenlijk voorrang heeft maar toch op basis van goed zeemanschap uitwijkt of een noodstop maakt. Dan gebeurt er geen ongeval, maar dat is niet dankzij de prestaties en kunde van degene die geen vb heeft en de regels eigenlijk niet goed kent.

Overigens: Inmiddels is er bij het ongeval in Grouw iemand overleden, RIP. Is niet elke overledene er 1? Getuigen hebben het toch over voorrang. Dit kan ook bijna niet anders in het BPR tussen beroepsvaart en pleziervaart of er moet sprake zijn van een technisch mankement, zoals Vuuren al stelt. In bijna alle andere gevallen kom je voor een "pilot error" al snel bij de pleziervaart terecht, helaas.
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 18:59

Bericht door R.C.Grootveld » do 27 jun 2013, 11:24

Jan Huibers schreef:
Jullie begrijpen allemaal wel dat als VB verplicht wordt voor alles op het water dat met een motor voortbewogen kan worden dat dan opeens alle bootverhuurders in Nederland ineens op sterven na dood zijn?? Als die tak van sport ineens wegvalt en VB-plicht ingevoerd wordt dat er dan meerder klappen vallen?? In alles wat met watersport te maken heeft. Duitsers komen hun euro's niet meer naar Nederland brengen.. Dat zijn serieuze cijfers en er zijn verschillende belangengroeperingen die zich er met hand en tand tegen een VBplicht zullen verzetten. Ook wij zitten er niet op te wachten..

Er wordt telkens moord en brand geschreeuwd als er een keer een ongeluk gebeurt waarbij een vaarbewijsvrij bootje bij betrokken is, maar hoevaak gebeurt het nu helemaal gezien het aantal vaaruren van de watersporters?? Er gebeuren meer ongelukken met de snelle jongens MET VB.

Je gezonde verstand gebruiken (als je dat bezit) dat is het belangrijkste!!!



Ik heb in het verleden diverse sector vertegenwoordigers gesproken over dit onderwerp en er is maar een, helaas machtige, sector die echt dwarsligt en dat is de verhuursector ...
Die vinden economisch belang belangrijker dan veiligheid. Over moraal gesproken.
Gezonde verstand gebruiken? Welcome to the real world!
Zeker Nederlanders staan bekend om standpunten als "wat kan moet kunnen" en/of "je hebt er toch geen last van".
En als bepaalde zaken niet worden afgedwongen danwel ze niet direct verantwoordelijk worden gesteld voor (de consequenties van) hun gedrag, zal de gemiddelde Nederlander zich niet zo snel druk maken om het "leren van de regels".

VB Plicht is geen garantie, maar wel een basis. Elke dode, schade ja zelfs irritatie is er een te veel.

En ik vraag me af of de huurders inderdaad niet bereid zijn om hun VB te halen. Zoveel moeite en geld kost het niet.
En als je als verhuurder afhankelijk bent van dit soort huurders, die je je af te vragen of je als verhuurder dan uberhaupt nog wel bestaansrecht hebt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor broekie » 24 Dec 2013, 19:00

Bericht door broekie » do 27 jun 2013, 13:57

Het VB voorziet natuurlijk al in het gedeelte hardvaren dat zeker na invoering commercieel een dreun kreeg.
Dan maar een lichtere motor en de sloep werd populair. Snelvaarboten werden moeilijker in de handel.
De mensen die toch wilde hard varen zijn het VB gewoon gaan halen.
Wel goed dat niet iedereen maar zo een snelle motorboot kan kopen en los gaan.

Ik verwacht ook dat de verhuursector in het begin een omzetdaling zal beleven als VB verplicht wordt voor iedere bestuurder van een boot.
Maar dit stabiliseert zich ook weer met de tijd als de mensen die echt willen varen het gewoon gaan halen.
Vraag is of ieder bedrijf die tijd heeft of afhaakt met verhuren. Een overgangsregeling voor mensen die bv aantoonbaar 5 jaar een boot bezitten zou iets verzachten.
Of een eenvouding introductie/overgangs examen voor bootbezitters die onder de 20 KM per uur en 15 meter blijven.
Dus een langzaamvaarbewijs kan misschien ook?

Zelf bezit ik 1 en 2 al een kleine 30 jaar en help familieleden met de theorie.
Zo heeft mijn zoon en enkele andere het ook voor het gemak gehaald door de jaren heen.
Het bewustzijn van gevaar en regels is al heel belangrijk. Men onderkent gevaar eerder en weet hoe zich te gedragen op het water.
Varen zelf leer je er niet mee, dan moet er een praktijk gedeelte komen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Dec 2013, 19:00

Bericht door Jan Huibers » do 27 jun 2013, 14:29

De verhuursector is ook belangrijk om de mensen op het water te houden en te krijgen. Veel mensen worden na de eerste keer huren pas echt enthousiast over de watersport en willen dan een eigen boot... Huren dan eerst wat verschillende modellen om te kijken wat de smaak is. Dan gaan ze hun VB halen en kopen een boot.

Het is alleen nog steeds helemaal aan de verhuurder hoe die zijn klanten op weg stuurt met de huurboot. Ik ken er 1 die legt de mensen alleen uit hoe de motor gestart moet worden dan de hartelijke groeten doet... Dat is natuurlijk hartstikke verkeerd en onveilig.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor buldog » 24 Dec 2013, 19:00

Bericht door buldog » do 27 jun 2013, 15:00

Jajajaja dan gelijk maar een verplichte APK voor boten invoeren ,Marifoon verplicht en verplichte EHBO ,ook een zwemdiploma aangevuld met duikbrevet,natuurlijk een politiekeurmerk invoeren ,en verplicht voor 5 miljoen WA verzekeren.
Fijn dat vrije gevoel op het water!!!
Zal wel stil worden :(
Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor antonh » 24 Dec 2013, 19:01

Berichtdoor antonh » do 27 jun 2013, 15:56

Jan Huibers,
je adverteert er zelfs mee dat jouw Valk Kruiser niet vaartuig plichtig is!

NU BOEKEN »
U heeft géén vaarbewijs nodig
voor ons schip




En dat voor een Valk Kruiser, de boot is 12 meter lang en 3,85 meter breed.
Geen wonder dat jij tegen een vaarbewijs plichtbent.

Jan Huibers schreef:
De verhuursector is ook belangrijk om de mensen op het water te houden en te krijgen. Veel mensen worden na de eerste keer huren pas echt enthousiast over de watersport en willen dan een eigen boot... Huren dan eerst wat verschillende modellen om te kijken wat de smaak is. Dan gaan ze hun VB halen en kopen een boot.

Het is alleen nog steeds helemaal aan de verhuurder hoe die zijn klanten op weg stuurt met de huurboot. Ik ken er 1 die legt de mensen alleen uit hoe de motor gestart moet worden dan de hartelijke groeten doet... Dat is natuurlijk hartstikke verkeerd en onveilig.




Het gaat gewoon om zijn eigen beurs wat ook te begrijpen is.
Maar ik zou niet, als ik zo een schip had, een leek zomaar na een 2-3 uur uitleg laten weg gaan.
Ik had mijn vaarbewijs in 1978 gehaald en daarna nog navigatie erbij.
Jaren er niets meer aan gedaan.
In 2010 weer een boot gekocht en ben ik weer naar de cursus gegaan en opfrissen is wel nodig hoor.
Je vergeet veel hoor.

En of verplichting een goede zaak is weet ik ook niet.
We hebben allemaal een rijbewijs en er gebeuren ook op de weg ongelukken.
En ik denk ook niet dat dat opzet is.


Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Dec 2013, 19:01

Bericht door Jan Huibers » do 27 jun 2013, 16:11

Leuk dat je even de tijd genomen hebt om op mijn website te kijken Anton :D

En wij nemen tenminste 2 of 3 uur de tijd om mensen wegwijs te maken op het water. De dvd van Rijkswaterstaat wordt afgespeeld tijdens een bakje koffie. Daarna voeren we alle manuoevres uit.. Keren op smal vaarwater zonder boeg en hekschroef en daarna met. Achteruit varen en daarbij sturen. En verschillende keren aan en afmeren. En het vastleggen.

We hebben de boot pas 1x met een deukje terug gehad... Zeker als het allemaal nieuw is letten mensen echt wel op.

Verder ben ik het wel met Buldog eens... De vrijheid is wel een beetje weg als er steeds meer regeltjes en verplichtingen komen. En als je dan naar onze slogan kijkt..... ;)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor henkvd » 24 Dec 2013, 19:02

Bericht door henkvd » do 27 jun 2013, 17:25

Gaat mij allemaal een beetje te ver, zolang je nog zonder diploma een kind op de wereld kan zetten moet ik er nog even niet aan denken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Dec 2013, 19:02

Bericht door Jan Huibers » do 27 jun 2013, 17:37

henkvd schreef:
Gaat mij allemaal een beetje te ver, zolang je nog zonder diploma een kind op de wereld kan zetten moet ik er nog even niet aan denken.



:D :D :D :D :D :D :D :D :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 19:03

Bericht door Lotte » do 27 jun 2013, 18:59

Ik vind dat als je dit verplicht gaat stellen, je het niet van 1 kant kunt laten komen. ook zal er op de vaarwegen dan het e.e.a. aangepast moeten worden. Voor optimale veiligheid zul je ook betere bewegwijzering en max snelheden moeten aangeven. Een automobilist hoeft ook niet eerst in een soort almanak te kijken, om er achter te komen wat de max. snelheid ter plekke is.
Dus als je het ene verplicht gaat stellen, zul je er ook iets tegenover moeten stellen. Ik zie met regelmaat huursloepen die de sluis uitkomen en bijna volgas de Vecht op knallen. dat kun je die mensen niet kwalijk nemen, gewoon omdat ze het nergens kunnen aflezen, anders dan in een Almanak.
Het vaarbewijs moet gaan over hoe je veilig vaart en wie en wat er voorrang heeft, bruggen etc. Net zoals een gewoon rijbewijs en moet de vaarweg voorzien zijn van instructies.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten