bewoning pleziervaartuigen

Stelling van de maand

bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor sogna mi » 24 Dec 2013, 18:48

Bericht door sogna mi » ma 20 mei 2013, 09:13

Valt het de mede forummers ook op dat er steeds meer pleziervaartuigen zwervend gebruikt worden om op te wonen.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 18:48

Bericht door quichot » ma 20 mei 2013, 11:40

Ja.
Helaas blijft het ligplaatsenbeleid daar bij achter. De algemene houding van overheden waar het om gedogen van bewoonde, mobiele scheepjes betreft (dus niet stationaire woonschepen) was, en is nog steeds: we zien jullie liever gaan dan komen, en als het dan persé zo nodig moet, dan op een uiterst beperkt aantal plaatsen, waar we met de pet langs komen.
Ik heb een brief bewaard uit 1980 van de gemeente Weesp, die het op de woonwagenwet gooide om mij van mijn tijdelijke, voor iedereen vrij toegankelijke ligplaats te verdrijven. Ik ben daarmee naar een wetswinkel gestapt, en die schreef de gemeente Weesp een briefje terug waarin ze daar gehakt van maakte.
Toen kreeg ik een brief waarin ze het over een andere boeg gooiden: ik moest formeel te allen tijde als schipper aan boord zijn, en de buitendienst had geconstateerd dat ik af en toe het schip verliet. Ook van deze brief maakte de wetswinkel gehakt.
Het slot van het liedje was dat de ambtenaar in kwestie er een persoonlijke vendetta van maakte, en naar de boer toog aan wiens land ik lag. Die moest mij wegjagen, zonodig met een hooivork, 'want dat maakt op die vrije vogels nog enige indruk'!. De boer in kwestie kwam mij dat gierend van de lach vertellen!
Nooit meer wat van gehoord, van de gemeente Weesp.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor laserdevil » 24 Dec 2013, 18:49

Bericht door Laserdevil. » ma 20 mei 2013, 11:56

LACHE :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Domme bureaucratische pummels. :lol:
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor dennis » 24 Dec 2013, 18:49

Bericht door dennis » ma 20 mei 2013, 15:18

tja, als de huren met zo'n E100.- per maand verhoogt gaan worden wil ik er ook wel aan gaan denken...
en als ik moet kiezen tussen huis en boot??? weet het nog niet zo.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor Popeye » 24 Dec 2013, 18:49

Bericht door Popeye » ma 20 mei 2013, 19:15

sogna mi schreef:
Valt het de mede forummers ook op dat er steeds meer pleziervaartuigen zwervend gebruikt worden om op te wonen.




Kan het zijn dat, dat af en toe gescheiden mannen zijn die een tijdelijk onderdak nodig hebben?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor sinty » 24 Dec 2013, 18:49

Bericht door sinty » ma 20 mei 2013, 23:15

bij ons is het nog gekker, alle scheepjes boven de 12 meter krijgen tot juni volgend jaar de tijd om de stad te verlaten, je hebt de keus tussen een jachthaven te vinden die plaats heeft of de stad verlaten. den haag heeft een nieuwe verordening binnenwater aangenomen en ze dwingen je gewoon om weg te gaan de reden wat ze opgeven dat was in eerste instantie ja lach niet,voor een betere waterdoorstroming :? dus 4 bootjes van 11 meter achterelkaar dat mag, maar 1 boot van 12 meter dat mag niet .t lijkt wel alsof ze aan de lsd zitten in die gemeenteraad . toen kwam er een ander met een antwoord dat er best wel eens op gewoond zou worden op boten langer dan 12 meter en dat mag niet, dus alle boten er maar uit , toen kwam er weer een ander met antwoord dat het havengeld eigenlijk te goedkoop is, en als je een grote boot hebt dan heb je ook geld voor een jachthaven . dat klinkt leuk alleen is er in onze omstreken geen plaats in een jachthaven en als je op de wachtlijst moet staan ,dan wordt 1 juni volgend jaar best wel krap mischien. als het in hun ogen te goedkope havengeld een punt is, dan hadden ze ook de keus kunnen maken om de tariefen te verhogen, dan heb je tenminste nog een keus . er zijn mensen bij ons die al meer dan 20 jaar hun scheepje hebben liggen en er zomers lekker mee gaan toeren, hun halve leven zit er in en je kunt gewoon opdonderen .
schiet lekker op zo nog even en je mag alleen nog maar werken en inleveren voor plezier mag je eigenlijk geen tijd hebben, dan presteer je mischien minder op het werk en lever je niet genoeg meer op voor de staat .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 18:50

Bericht door quichot » di 21 mei 2013, 07:11

Hiermee volgt Den Haag wat in Amsterdam sinds 2007 al beleid is: alles >12 mtr eruit. Ik heb toen een raadsadres naar de gemeenteraad gestuurd om het beleid op de agenda te krijgen. Dat lukte. Na te hebben ingesproken tijdens de raadzitting bleek de raad in meerderheid te porren om het beleid op punten aan te passen. Nu zijn er twee kades aangewezen waar uitsluitend pleziervaartuigen ouder dan 50 jaar >12 mtr mogen liggen. Daar worden dus juist de kleintjes geweerd.
Mijn advies: kom in actie, zoek medestanders, de gemeente is verplicht te reageren op raadsadressen van burgers.
Overigens is het een goed voorbeeld van wat ik bedoel: bootjes zijn maar lastig. De ondertoon die ik veel hoorde bij tegenstanders in de raad: stel dat iederéén z'n bootje maar ergens neerlegt, dan is het einde zoek. Wélk einde dan precies zoekraakt weet vervolgens niemand.
Een ander veelgehoord misverstand was dat mensen met 'jachten' >12 mtr wel schatrijk moeten zijn. Toen ik uitlegde dat ik mijn schip kocht voor de fractie van wat een gemiddeld jacht kost, vielen er monden van verbazing open.
Je moet er dus vanuit gaan dat een gemiddeld raadslid of ambtenaar helemaal niets begrijpt van bootjes. Zolang niemand piept wordt het beleid gewoon doorgezet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor PARO » 24 Dec 2013, 18:50

Bericht door PARO » di 21 mei 2013, 08:40

Laloerse, incompetente raadsleden.
Wat is er mooier dan boten op de waterwegen te bewonderen vanop de wal!
Dat ze eens beginnen met onverzorgde verwaarloosde wrakken te bannen dat zou al veel beter zijn, maar ja, hun vriendje heeft misschien enkele van de wrakken liggen.
Amsterdammers en andere benadeelden laat u niet doen.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor sinty » 24 Dec 2013, 18:50

Bericht door sinty » di 21 mei 2013, 20:21

ben al een jaar bezig bijna ,hadden jarenlang een gereserveerde ligplaats langs de mooiste kade van den haag,kregen te horen dat we wegmoesten omdat het een passantenkade zou worden, we waren het er niet mee eens,maar kregen 2 maanden de tijd om de kade leeg te maken , er werd als alternatief wel een kade aangewezen waar wij naar toe konden gaan ,die kade is de bekende drugsboulevard van den haag, de callandkade ,daar wil je nog niet op je motor snel voor bij rijden dus helemaal je scheepje niet afmeren, maar er was geen keus, ik lag er net ,en kreeg toen die inbraak aan boord 3 bulgaren er in en alles overhoop en stuk. ik ben naar de overkant gegaan met mijn boot daar is een braakliggend terrein waar 2 woonboten liggen daar ben ik zo dicht mogenlijk bij gaan liggen voor de veiligheid omdat ook mijn ruiten vernield waren, en gelaagd en gehard glas dat duurt even voordat het geleverd wordt. dus lag even veiliger dan aan de drugskant . ik kreeg de havendienst op mijn nek dat ik daar niet mag liggen , er stonden geen verbods borden niets. ik zij ik ga weg zodra ik alles weer dicht heb en veilig. dat was niet mogenlijk maar kreeg toch een paar dagen de tijd om wat te doen, intussen liet de havendienst borden plaatsen aan de kant waar ik lag, een verboden af te meren bord met een pijl als ik voor mijn schip sta wijzend naar links van de kade en aan het eind van die kade hetzelfde bord met pijl wijzend naar rechts dus tussen die borden mag je niet liggen ,nu is t geval dat het bord bij mijn schip een meter of 15 van af de zijkant van de woonboot is geplaatst en daar paste ik presies naast zonder in het verbods gebied te liggen, nou ik heb nu een dwangsom van 100 euro per dag sta nu op 1000 euro en dat zal wel oplopen , heb direct tegen de havendienst gezegd dat ik achter het verbods bord lig, toen werd er gezegd, dan is dat bord verkeerd geplaatst door de aannemer en ik heb gewoon me dwangsom ! ik ben het echt zat en betaal ze niets ik wil het voor de rechter laten komen ik kan geintreseerden de fotos laten zien van de situatie waar mijn boot en de borden op zichtbaar zijn, dus ik bedoel maar het kan nog veel gekker gaan als dat we denken . even over de wrakken wat hierboven geschreven werd , volgens onze havendienst is er pas sprake van een wrak zodra het onder water op de bodem legt, dus dichtgetimmerde bootjes met planken en stukjes zijl zijn geen wrakken, en mag blijven liggen ,
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: bewoning pleziervaartuigen

Berichtdoor henkvd » 24 Dec 2013, 18:50

Bericht door henkvd » di 21 mei 2013, 22:54

Blijft een bijzondere gemeente dat Den Haag.

Even tijd voor wat onderzoek zou je zeggen.

Wie zou er nou een bezoek willen brengen als passant aan Den Haag ?

Een jachthaven heeft Den Haag niet, of je moet een die ene steiger als jachthaven beschouwen of die geannexeerde haven aan zee.

Dan houd je nog een paar stukjes water over die men haven noemt maar geen enkel schip ligt afgemeerd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten