Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Stelling van de maand

Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 20:53

Bericht door vuuren1 » di 03 jul 2012, 22:36

In een ander topic dwaalden we af naar het gegeven dat dit WS forum niet zo druk is als het oude WS forum.

Dit -uit nood geboren - forum draait vlekkeloos maar er gaan stemmen op dat het iets te rustig is vergeleken bij het oude WS forum.
In dit topic wil ik vooral NIET terugblikken naar de overstap van Watersport naar Zeilen en het falende beleid, dat onderwerp bestaat al.
Het doel is om vooruit te kijken!

De vraag is of we hier een druk forum van willen maken.
Een beetje meer interactie kunnen we wel gebruiken en dan moeten we misschien eens nadenken om her en der wat bekendheid te genereren.

Hoe gaan we dat doen en hoever willen we gaan?
Dit forum is niet gekoppeld aan een commercieel bedrijf dus mogen we zelf kiezen.
Om het erg simpel te houden zouden we eerst een flyer kunnen maken die door de leden op hun jachthaven kan worden opgehangen.
Ik denk zelf dat we niet meteen te druk moeten -Boosten-.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 20:55

Bericht door henkvd » di 03 jul 2012, 23:49
In mijn optiek zou het doel moeten zijn een gemiddelde van ca 100 postings per dag te bereiken, dan is het geen dag taak alles te lezen, maar voldioende leesvoer voor een ieder om het mooi bij te kunnen houden. Haalbaar, ja moet mogelijk zijn, het huidige gemiddelde ligt op 30 berichten per dag over het laatste halfjaar.

Alles het gaat om de vindbaarheid via Google kan vast gesteld worden dat het forum niet onvindbaar is, doorgaans uiteraard met de juiste zoek argumenten is het resultaat bijna altijd wel hoog op de eerste pagina te vinden, hier is weinig aan te verbeteren, de vaste leden die Google in hun naam hebben doen goed hun werk goed.

Het flyer idee van Hans doet naar mijn idee het bereiken van de doelgroep heel goed, wat is dan die doelgroep : mensen met toch minimaal 1 goede rechterhand , die onderhoud en herstel zoveel als mogelijk in eigen hand uitvoert om het scheepje vaarbaar te houden.

Er blijft altijd 1 ding over, berichten kunnen niet geaakt worden, er moet minimaal een vraag zijn om te antwoorden, hiervan zijn we gewoon afhankelijk om postings te krijgen.

positieve ontwikkelingen sinds de oprichting;
De online performance is naar mijn idee sterk verbeterd, offline momenten zijn minimaal geworden dat was in het begin wel anders.
Het aantal vaste bezoekers is op het leden aantal zeer groot.
De vaste gastbezoekers aantallen biedt voldoende potentiaal om verder te groeien, er zijn ook onder de leden genoeg lezers die mee lezen, niet iedereen is direct een poster.


Ideeën zij altijd welkom.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 20:56

Bericht door quichot » wo 04 jul 2012, 12:14

@Henk, wat is 'geaakt'?

Nu het er meer en meer op gaat lijken dat het forum 'Zeilen' doodbloedt en in afgesplitste vorm op facebook verder gaat als een ons-kent-ons platformpje voor hard core zeilers, ben ik des te blijer met ons 'tijdelijke' forum.
In de paralleltopic 'tweedeling' zeg je dat alle fora terugvallen op 3 standaardmodellen, en dat het model van ons oude forum niet meer bestaat.

Dat is jammer, want de lay out daarvan, met als openingspagina een overzicht van alle levende topics uit alle categoriën, maakte het forum als medium veel sneller, en veel toegankelijker. In één oogopslag zag je wat er speelde, waarop werd gereageerd, en door wie. Het was te vergelijken met de voorpagina van een krant: in één oogopslag alle actualiteiten in vogelvlucht. Dat verleidde veel leden tot direct reageren, en, wat misschien nog veel belangrijker is, dat verleidde ook veel gasten tot registratie óm te kunnen reageren. Het zou me niet verbazen als daarin een deel van het succes school.

Nu is de openingspagina meer de inhoudsopgave van de Gouden Gids: een lijst met weinig zeggende rubriektitels, die je eerst moet uitvouwen voordat je kunt zien wat er speelt. Doordat die rubrieken elkaar ook nog 's deels overlappen, weet ik bijvoorbeeld zelf vaak niet meer in welke rubriek ik heb gepost, en dan laat ik het verder maar zo.

Kortom, mijn suggestie: blij met dit forum, vooral inzetten op dit forum, maar als kan met de oude vertrouwde openingspagina
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor stefan » 23 Dec 2013, 20:57

Bericht door stefan » wo 04 jul 2012, 15:12

@ Quichot, bovenaan de pagina staat toch een knopje met 'toon ongelezen berichten' oid, daarmee kun je snel zien wat er leeft en wanneer er gepost is. Heeft wel wat weg van de knop 'toon actieve topics' van het oude forum.

Ben ook zeker voor een onafhankelijk forum, dat niet gebonden is aan een commercieel iets. Voorbeeld van hoe het niet moet is momenteel wel bekend.
Vraag is alleen hoe dit op te bouwen, in de lucht te houden. Binnen zeilersforum.nl zie je dat daar een heel groepje mensen veel tijd mee bezig is. Meen dat daarvoor ook een vereniging is opgericht om belangen te behartigen en zaken vast te leggen.

Moraal: groter worden is leuk maar daar is wel (vrijwilligers) capaciteit voor nodig, en mensen met kennis van programmatuur, en phbbqrstuvw enzo alsmede affiniteit met bootjes... (die laatste zijn er ieder geval al in redeljike mate :) )

Stefan
stefan
 
Berichten: 636
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 20:57

Bericht door ... » wo 04 jul 2012, 16:12

Er ligt een goede basis om dit forum weer net zo levendig te krijgen als voorheen, de vaste leden van het oude forum zijn hier aanwezig alleen het aantal passerende leden blijft achter.
Het idee van flyeren is een goede, ik wil wel 1 bij mij in de haven hangen.
Zoals ik al aanhaalde is het forum prima maar ik denk dat als we eea veranderen aan stijl enz we meer mensen aanspreken.
Ik ben iig wel bereid om los van dit forum een concept te maken, is het wat dan kan dat evt overgezet worden op dit forum, moet wel de hulp inschakelen van mijn kleine broeder want die is de cpu nert :ugeek:
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 20:58

Bericht door klaas » wo 04 jul 2012, 17:05

tja en dan zal ik maar ff reageren.
ik lees dat er wordt gemeld dat het forum niet snel genoeg eigelijk wil groeien, staat er niet letterlijk maar lees je wel, maar ik wil dit toch wel even in perspectief zetten.
ik ben ook actief op een ander forum wat vergelijkbaar is aan deze. daar zijn ze na 3 jaar aan de 300 leden en zijn daar heel erg blij mee, en als ik dan zo kijk dat wij al aardig richting de 250 leden gaan binnen een jaar dat dit bestaad, opgericht jan 2012. werden we in den beginnen een erg zwaar discuserend forum genoemd waar er heel hard van leer werd getrokken tov elkaar.
er waren zelfs mensen welke dit forum maar een kort leven hadden gegeven daar er zo van leer werd getrokken, ook gelezen op zeilen.
dit werd door leden niet echt gewaardeerd en daarop is het nadat we elkaar zijn waarderen en begrip voor elkaar hadden en er steeds minder werd gereageerd op steken onderwater na rustiger geworden, ook ik heb me vervolgens op de achtergrond weer geplaatst, met uiteraard na even af en toe een opleving daar er toch steken werden geven waar sommige dan weer even terecht op reageerde.
maar ging zelfs zover dat helaas Chaea het moderator op heeft geven.
en nu niet druk ach het is nu heel mooi vaar weer, zijn er niet veel mensen echt online,, op geen enkel forum, en toch zie ik in verhouding hier best regelmatig nieuwe posten.
ook ik ben momenteel heel erg druk met heel veel dingen, dus kan ik ook niet altijdonline zijn.

ik vind dat iedereen die hier in hebben geloofd en zich er voor hebben ingezet best een pluim mogen krijgen.
en inmiddels hebben we toch wel de status vind ik van een goed en gerenomeerd forum waar veel goede en nuttige informatie op te vinden is en waar mensen met veel kennis zich vertoeven.
en dat allemaal vanuit nood geboren. PROFICIAT =D>
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 20:58

Bericht door ... » wo 04 jul 2012, 17:48

Het forum is beslist ook niet verkeerd, mijn mening is alleen dat het nu een mooi moment is om het uit te bouwen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 20:58

Bericht door henkvd » wo 04 jul 2012, 20:47

@ Quichot

geaakt = gemaakt
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor Wim Niessen » 23 Dec 2013, 20:59

Bericht door Wim Niessen » wo 04 jul 2012, 22:13

Dat het forum groter moet worden is voor de hand liggend. Immers: hoe meer leden, hoe meer vragen en problemen en wellicht kennis en daar kunnen we heel wat van op steken.
Ik ben blij met dit forum. Een enkele keer gluur ik bij de buren en constateer steeds dat daar weinig gebeurd. En dat met - zegt men - meer dan 7.000 leden.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Evaluatie Forum (moet het groter worden?)

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 20:59

Bericht door vuuren1 » wo 04 jul 2012, 22:55

Het doet mij allereerst deugd dat er meteen al zoveel positieve meedenkers reageren.

Dit forum heeft zeker potentie om verder uit te groeien maar 100 postings per dag lijkt mij wel erg ambitieus, het moet m.i. ook het karakter van persoonlijk contact en kleinschaligheid behouden.
Ik pleit er zeker niet voor om een wedloop te houden met andere fora teneinde er met kop een schouders bovenuit te steken, dat is niet de doelstelling en is ook niet meer bij te houden.
Kwaliteit gaat immers boven kwantiteit.

Vandaar het idee van de bescheiden inzet om met een eenvoudige flyer op jachthavens te beginnen.
De prikborden op jachthavens hangen vol met papiertjes die niet (meer) opvallen. Ik zal t.z.t. een kort en bondig ontwerpje maken wat opvalt en serieuze mensen oproept.

Op dit forum klik ik altijd meteen door naar -ongelezen berichten- dat is een uitstekende mogelijkheid om meteen te zien wat er nieuw is gepost.
Mogelijk is die keuzemogelijkheid wat meer vet en opvallend neer te zetten (Henk)?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten