Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Stelling van de maand

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 20:38

Bericht door vuuren1 » za 13 okt 2012, 20:51

Het is wel gebruikelijk om dezelfde (losstaande) generator voor het boordnet in te zetten.
Anders kom je gewoon weer uit op de -standaard- hybride voorstuwing met dieselmotor en schroefas.

Het kost alleen maar veel geld.

Met een goed gekozen dieselvoortstuwing is het gemiddelde gebruik van een zware 10 meter boot (9 ton) 2 liter per uur.
Waar zou je dan nog op willen besparen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor laserdevil » 23 Dec 2013, 20:38

Bericht door Laserdevil. » zo 14 okt 2012, 10:26

Waar zou je dan nog op willen besparen?



Op de alcohol consumptie die in de weekenden en vakantie plaats vind op de boot? :D :D ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 20:39

Bericht door quichot » zo 14 okt 2012, 10:32

Wéér dreigt verwarring. Dit keer over de begrip boordnet/boordspanning; dit zijn twee verschillende dingen. Boordnet is gewoon de stroomvoorziening aan boord. Dat is doorgaans een accubank. Kan 12, 24, of via een omvormer 230V zijn. Die accu's kunnen worden geladen door de basiskrachtbron, ingeval van de pod de generator. Maar dat hoeft niet perse. Je kunt de accu's ook via een walaansluiting of een zonnepaneel laden. Bij een generator die de boordspanning levert, denk je eerder aan een dag en nacht snorrende generator van, als je daarmee ook de pod aandrijft, toch gauw pak 'm beet 30 kVA. Dat is natuurlijk niet echt slim a/b van een jachtje. (op de binnenvaart inmiddels gemeengoed.)
De topic gaat ook niet over kostenbesparing, of over twijfel aan het beproefde concept, het gaat over de vraag of moderne technieken op termijn een rol gaan spelen. De vraagstelling, vertrouwd degelijk óf modern, suggereert een beetje dat nieuwe technieken niet degelijk kunnen zijn. Ik zet daar vraagtekens bij, that's all! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 20:39

Bericht door henkvd » zo 14 okt 2012, 20:10

Hybride

Als hangt natuurlijk af van het uitgangspunt, ik ken 1 vissersschip
waar deze techniek doelbewust is toegepast en de resultaten zijn goed, het levert zelfs besparing op en toch het hoogst toelaat bare vermogen aan de schroef.

Nou hebben we hier wel te maken met enkele spelregels die in dit geval gunstig uit komen.
Max vermogen op de schroefas 300 PK, door dit hybride uit te voeren kan waar normaal de generatorset voor de elektrische energie behoefte moet draaien uit blijven, de hoofd generatorset is voldoende om het vermogen te leveren voor de in dit geval 2 elektromotoren die 2 schroeven aandrijven en daarbij de energiebehoefte ook nog voedt. De beide elektromotoren geregeld middels frequentieregelaars zijn begrenst en verzegeld op in dit geval per motor 150 PK.
Beide elektromotoren drijven conventionele schroeven in straalbuizen aan ivm het behalen van de hoogste trekkracht.

De winst en dus besparing in dit geval zit in het het niet laten draaien van de hulp generator set, in een conventionele opstelling zou die wel nodig zijn omdat de hoofdmotor begrenst zou worden op 300 PK, die wordt dan alleen gebruikt voor de voorstuwing.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 20:39

Bericht door vuuren1 » zo 14 okt 2012, 20:28

@quichot,
Bij de marine/loodswezen was de uitdrukking -boordnet- standaard voor "alle elektra behalve voortstuwing" (en dat was diesel elektrisch).
In de basis is diesel elektrisch, hybride of hoe je het ook wilt noemen helemaal niks nieuws.
De regelingen zijn moderner geworden, maar frequentieregelaars zijn er ook al tientallen jaren.
Een POD is een elektromotor in een buihuizing met een verzameling afdichtingen die kan draaien. Wat is daar dan nieuw aan?

De -oude- loodsvaartuigen uit begin 70-er jaren waren/zijn voorzien van drie dieselmotoren met achteraan de krukas de voorststuwingsgeneratoren en vooraan de boordnet generatoren.
De diesels draaien een constant toerental i.v.m. de draaistroomfrequentie van het boord net, voortstuwing wordt geregeld middels het Ward-Leonard systeem.
Achter in het schip staat de HEM (Hoofd Elektro Motor).
De onlangs gedoopte nieuwe loodsboot heeft ook weer zoiets alleen nu met zes dieselmotoren.
Verdere details ken ik daarvan nog niet maar daar zal wel een beetje meer intelligent spul aan hangen.
Dat ze de energieopwekking over 6 motoren verdelen maakt het systeem flexibeler en ook zuiniger.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 20:40

Bericht door quichot » ma 15 okt 2012, 07:40

@Henk, kennelijk weegt de besparing in aanschaf en brandstofverbruik van een separate boordnetgenerator dus toch op tegen de energieverliezen ingevolge de electrische voortstuwing.
Dat is (voorlopig) natuurlijk alleen haalbaar doordat een visserschip, zolang het op zee is, nooit de hoofdmotor stillegt.
@Hans, aan een loodsboot worden natuurlijk wel heel specifieke eisen gesteld. Niet echt een voorbeeld van wat mogelijk is in de jachtbouw.
Maar je hebt een punt: vergeleken met echte alternatieve krachtbronnen vormen dieselelectrische of hybride installaties technologisch gezien inderdaad niets nieuws onder de zon. Op een andere manier nadenken over voortstuwing is dat misschien wél. Los van de tekortkomingen die overkomelijk zijn als er serieus werk van wordt gemaakt, biedt het concept podvoortstuwing in de jachtbouw veel vrijheid om tot heel andere, en vooral ruimtebesparende oplossingen te komen. De indeling wordt nu vanaf midschips tot spiegel gedicteerd door de klassieke opstelling van motor>koppeling>schroefas>schroef>roer. Dat leidt bij modale afmetingen ruwweg tot twee types: het kruisertje met achterhut of het open kuiptype.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor de grebbe » 23 Dec 2013, 20:40

Bericht door de grebbe » ma 15 okt 2012, 15:57

henkvd schreef:
Hybride

Als hangt natuurlijk af van het uitgangspunt, ik ken 1 vissersschip
waar deze techniek doelbewust is toegepast en de resultaten zijn goed, het levert zelfs besparing op en toch het hoogst toelaat bare vermogen aan de schroef.

Nou hebben we hier wel te maken met enkele spelregels die in dit geval gunstig uit komen.
Max vermogen op de schroefas 300 PK, door dit hybride uit te voeren kan waar normaal de generatorset voor de elektrische energie behoefte moet draaien uit blijven, de hoofd generatorset is voldoende om het vermogen te leveren voor de in dit geval 2 elektromotoren die 2 schroeven aandrijven en daarbij de energiebehoefte ook nog voedt. De beide elektromotoren geregeld middels frequentieregelaars zijn begrenst en verzegeld op in dit geval per motor 150 PK.
Beide elektromotoren drijven conventionele schroeven in straalbuizen aan ivm het behalen van de hoogste trekkracht.

De winst en dus besparing in dit geval zit in het het niet laten draaien van de hulp generator set, in een conventionele opstelling zou die wel nodig zijn omdat de hoofdmotor begrenst zou worden op 300 PK, die wordt dan alleen gebruikt voor de voorstuwing.



WR 189 "Grietje"
de grebbe
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 20:41

Bericht door vuuren1 » ma 15 okt 2012, 19:41

@quichot,

Een loodsboot moet erg flexibel zijn omdat die op station ligt, van heel zacht moet kunnen varen tot volle kracht en alles wat er tussen zit.
In dat geval lijkt het bedrijf veel meer op het bedrijf wat we bij een pleziervaartuig wensen dan bij een -normaal- beroepsvaartuig.

Ook in de pleziervaart is er al meer toegepast dan men denkt:
- Verstelbare schroef
- Saildrive (bij motorboten)
- Diesel-hydraulische aandrijving (daarbij kan je de motor ook op dak zetten ;) )
- De motor helemaal voorin (in oude notarisbootjes en bakdekkers)
- Motor achterste voren tegen de spiegel met een V-drive
- Sterndrive
- Roerpropeller

Enne.. Waarom moeten al die plezierboten tot ca. 9 m met een dieselmotor worden uitgerust als ze 50-100 uren per jaar varen?
Er zijn immers prachtige buitenboordmotoren te koop met een goed rendement.
Zet 'm in een bun en de oorspronkelijke motorruimte wordt fietsenbergplaats.
Voordelen: Goedkoop, stil en prima manoeuvreerbaar.
Nadelen: Kleine dynamocapaciteit en benzine (hoewel dat met benzine injectie geen nadeel hoeft te zijn)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 20:41

Bericht door quichot » ma 15 okt 2012, 20:53

vuuren1 schreef:
Enne.. Waarom moeten al die plezierboten tot ca. 9 m met een dieselmotor worden uitgerust als ze 50-100 uren per jaar varen?
Er zijn immers prachtige buitenboordmotoren te koop met een goed rendement.
Zet 'm in een bun en de oorspronkelijke motorruimte wordt fietsenbergplaats.
Voordelen: Goedkoop, stil en prima manoeuvreerbaar.



Dat vraag ik me inderdaad ook wel eens af. Volgens mij wordt er ten onrechte een beetje neergekeken op bb-jachtjes. Goedbeschouwd zijn het best slimme dingen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 20:41

Bericht door vuuren1 » ma 15 okt 2012, 21:19

Dat idee over die BBM heb ik jaren terug uitontwikkeld en wilde ik toepassen in een 8,5 m motorboot met lage doorvaarthoogte.
Ik werd alom uitgelachen maar zo is een basic boot ineens wel erg betaalbaar. (dat was ver voor de crisis..)
Reken zelf maar uit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten