Bericht door vuuren1 » ma 15 okt 2012, 19:41
@quichot,
Een loodsboot moet erg flexibel zijn omdat die op station ligt, van heel zacht moet kunnen varen tot volle kracht en alles wat er tussen zit.
In dat geval lijkt het bedrijf veel meer op het bedrijf wat we bij een pleziervaartuig wensen dan bij een -normaal- beroepsvaartuig.
Ook in de pleziervaart is er al meer toegepast dan men denkt:
- Verstelbare schroef
- Saildrive (bij motorboten)
- Diesel-hydraulische aandrijving (daarbij kan je de motor ook op dak zetten
)
- De motor helemaal voorin (in oude notarisbootjes en bakdekkers)
- Motor achterste voren tegen de spiegel met een V-drive
- Sterndrive
- Roerpropeller
Enne.. Waarom moeten al die plezierboten tot ca. 9 m met een dieselmotor worden uitgerust als ze 50-100 uren per jaar varen?
Er zijn immers prachtige buitenboordmotoren te koop met een goed rendement.
Zet 'm in een bun en de oorspronkelijke motorruimte wordt fietsenbergplaats.
Voordelen: Goedkoop, stil en prima manoeuvreerbaar.
Nadelen: Kleine dynamocapaciteit en benzine (hoewel dat met benzine injectie geen nadeel hoeft te zijn)