Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Stelling van de maand

Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor stentor950 » 23 Dec 2013, 19:45

Bericht door stentor950 » zo 02 sep 2012, 17:45

In fora komt altijd de discussie weer bovendrijven met betrekking tot de gebruikte motortechniek(en). Leuk om deze discussies te volgen, maar hoe leeft dit onder onze forumbezoekers.

Ga je voor vertouwde techniek waarbij je het accepteert dat er een iets hoger geluidsproductie is en het brandstofverbruik iets hoger of ben je een aanhanger van hoe moderner hoe beter. Dus met commonrail, motormanagement en piezo-inspuittechniek?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor BB motor » 23 Dec 2013, 19:46

Bericht door BB motor » zo 02 sep 2012, 17:59

Persoonlijk voor degelijk, mogelijk geïnspireerd door de drama's met de laatste 2 leasebakken op dit gebied, je krijgt de indruk of constateert net hoe je het bekijkt dat de monteurs nog een hoop kennis in te halen hebben als het op moderne motoren aan komt, reparatie is ingegeven op symptoom bestrijding, uitlezen, resetten, maar logisch nadenken schijnt dan helemaal vergeten te worden.
Computer hier sensor daar maar zonder resultaat, alleen een financieel resultaat de klant draait op voor de onkunde van de reparateur op dit gebied.( in mijn geval dus niet mijn beurs gelukkig)
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor Wim Niessen » 23 Dec 2013, 19:46

Bericht door Wim Niessen » zo 02 sep 2012, 18:01

Op zoek naar een nieuwe motor kreeg ik een nieuwe VW Marine aangeboden; circa 3000 beneden de gebruikelijke prijs.
Vanwege het idee dat bij problemen alleen maar monteur gewapend met computer en de juiste software mij uit de brand kan helpen heb ik deze mogelijkheid snel laten varen. Ik heb dus nu een conventionele motor.
En het brandstofverbruik? Wat maakt het nu uit of ik anderhalve of tweeënhalve liter per uur opvaar? Nagenoeg niets. Als je niet veel meer dan de gemiddelde vaaruren draait en het verbruik qua kosten toch belangrijk vindt, doe dan je boot weg want die kost meer.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor sinty » 23 Dec 2013, 19:46

Bericht door sinty » zo 02 sep 2012, 18:07

het is allemaal schitterend de nieuwe techniek.
maar ben blij met mijn simpele yanmar 3 cillindertje ,voor mij is dit een ideaal motortje omdat ik hem van binnen en buiten kan dromen ,en er alles zelf direct en ter plaatse aan kan doen in geval van nood .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 19:47

Bericht door vuuren1 » zo 02 sep 2012, 20:40

De meeste kleinere jachtmotoren zijn redelijk ouderwets..
De techniek van de VW Marine is ook niet echt nieuw, VW gebruikt nog steeds een elektronisch gestuurde verdelerinspuitpomp die je in de automotive sector rond 1995 tegenkwam.
De kinderziektes zijn daar heus wel uit.
Na deze technieken is VW (automotive) bezig gegaan met pompverstuivers en later common-rail diesels.

Geluidsproductie en of zuinigheid zou ik in de overweging tussen zo'n motor en een -ouderwetse- motor van nu niet meenemen bij een keuze.
In exact dezelfde schepen hebben we beide zaken gemeten met VW, Vetus (Mitsubishi) en Yanmar.

VW levert een uitstekend samengestelde motorset met standaard een hydraulische keerkoppeling en veel kennis op het gebied van voorstuwing (ofwel, alles wat er bij komt).
Vetus zet wat lager in met een eenvoudige mechanische keerkoppeling. Dat gaat goed tot een 2:1 reductie.
(de assemblage en/of eindcontrole is soms niet 100% goed)
Yanmar begint ook met een eenvoudige mechanische keerkoppeling, maar die blijkt (ondanks het kleine formaat) prima dienst te doen.

Geluid:
VW is met het standaard geleverde luchtfilter bij ons niet niet de stilste motor gebleken (optioneel kan daar een beter filter op).
De Vetus (mitsubishi S4L) is mooi compact en draait heel netjes.
Yanmar (54 pk) is erg degelijk dus grover en draait ook netjes.

Verbruik:
Vergeleken met een oude Mercedes of Peugeot zitten deze drie motoren ongeveer op de helft (mits de nieuwe voortstuwing goed is doorgerekend).
Of de VW zuiniger is dan de Vetus of Yanmar kan ik niet exact vertellen; we hebben de cijfers van onze klanten en die cijfers verschillen te weinig om er een mening over te kunnen geven.

In onze huidige boot heb ik gekozen voor Yanmar met een ZF hydraulische keerkoppeling, homokineet en stuurbare straalbuis.
Daarover ben ik erg tevreden.
Het is een bijzonder degelijke motor (2,2 liter en maar 54 pk) en de combinatie met deze keerkoppeling en stuurbare straalbuis (én de opstelling, én de isolatie..) maakt het geheel bijzonder stil.

Een vraag over geluid en verbruik is eigenlijk niet zonder meer te beantwoorden, het geheel moet gewoon serieus bekeken worden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 19:47

Bericht door Jan Huibers » zo 02 sep 2012, 22:23

Ondanks dat ik een enorm VW-fan ben zou ik toch kiezen voor een zwaar industrieblok....

Als je het naar de auto-motiv trekt zie je ook dat een VW-blok met 4,5 of 5 ton echt wel een revisie kan gebruiken, en dan is een Daf blok nog niet eens ingelopen bij wijze van... En dan hoeven die Daf-blokken in een boot ook nog eens minder te presteren als in de vrachtauto..

Ik heb er zelf een Ford AN130 (zelfde blok als 2720) in liggen met 1500 draaiuren, 130pk aan de krukas, 6,3 ltr inhoud en gebruikt gemiddeld 6,5 ltr per uur... Ik denk dat dit blok langer mee gaat als een VW van ongeveer hetzelfde aantal pk's.

Moet er alleen (nog steeds jaaah) een ander luchtfilter opzetten.. Nu zit er een soort van stalen 'gaatjesbuis' voor en dat levert herrie op al waardeert onze kleine dat weer enorm want de ogen vallen dicht zodra de motor draait :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 19:47

Bericht door vuuren1 » zo 02 sep 2012, 22:46

Een DAF is niet meer te koop en de onderdelen worden duurder, daar moet je niet meer op inzetten.
Zowel een oude Daf als jouw Ford is veel zwaarder gebouwd dan een modernere motor (die vaak met een turbo zijn uitgerust).

Ook belangrijk is dat je een motor koopt (al dan niet i.c.m. een gebruikte boot) waarvan bekend is dat er nog lange tijd onderdelen verkrijgbaar zijn.

Of een grote en zware motor langer mee zal gaan dan een kleinere en minder ouderwetse motor is in de watersport moeilijk te bepalen.
In de beroepsvaart is zoiets veel duidelijker en sneller te bepalen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 19:48

Bericht door Jan Huibers » zo 02 sep 2012, 23:15

Bij mij tikken de uurtjes ook aardig door Hans :D tot eind Oktober ligt de boot geen dag stil (jaah Botenbeurs Gorinchem) en er wordt dus iedere dag gevaren...

Dus jaah beroeps is het niet maar er worden een stukkie meer motoruurtjes gemaakt als 'normale' pleziervaart. Dus denk ik dat ik beter af ben met deze motor dan met een VW blok...

Als ik moet kiezen voor een andere motor kies ik de John Deerre denk ik..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 19:48

Bericht door quichot » ma 03 sep 2012, 07:40

In hoeverre gaat het hier om een open keuze? Als je uitgaat van een lege motorruimte, spelen heel andere overwegingen een rol dan wanneer daar al een weliswaar technisch achterhaald, maar nog prima lopend karretje instaat.

En dat zal meestal het geval zijn.
Bij het plussen en minnen woog de aanschafprijs in 2007 bij mij dan zwaarder dan het terugverdieneffect. Totale revisie van m'n trouwe 575 (échte, totale revisie, cilinderbussen, zuigers, lagers, klepgeleiders, naslijpen krukas, bedenk het maar, dus niet een nieuw verfje), of, dat was mijn alternatief destijds, een VW-marine met alles erop en eraan.
Die revisie kwam totaal (uit- en inbouwen, vernieuwen alle aansluitingen etc etc) op nét geen 7.000 euro (was begroot op 6.000 euro, valt altijd iets tegen).
Voor de VW-marine moest uiteraard een nieuwe fundatie worden gebouwd (en de oude gesloopt), en er moest uiteraard ook een nieuwe koppeling achter, waarschijnlijk ook een andere schroef. Dit werd begroot op iets meer dan 20.000 euro, dus incl. onvoorzien 21.000 euro).

Ik heb destijds gekozen voor revisie, mede omdat ik een meerprijs van 14.000 euro niet zomaar in een vrijetijdsproject wilde steken (ik zou het wel hebben kunnen ophoesten).
Eerlijk gezegd heb ik niet voorzien dat de brandstofprijzen zouden verdrievoudigen (ik bunkerde destijds legaal rood in België), mogelijk zou ik dan een andere afweging hebben gemaakt.

Al met al ben ik dik tevreden met mijn door-en-door betrouwbare Dafje, waarvan eventuele storingen van mechanische aard -dus meestal onderweg door mezelf oplosbaar- zijn. Niet dat die zich ooit voordoen trouwens. Het grootste minpunt vind ik het lawaai, maar daar is nog wel wat aan te doen. Ik deel de angst van medeforumleden aangaande de totale afhankelijkheid van een technicus bij storingen aan een nieuwe motor.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 19:48

Bericht door R.C.Grootveld » ma 03 sep 2012, 11:09

Als ik keuze zou hebben (en die heb je niet altijd, bij een nieuwbouw schip meestal niet) zou ik altijd gaan voor een no-nonse blok met zo min mogelijk electronica.
Ik ben dan ook zeer in m'n sas met m'n Vetus Deutz DT84: 4 Cyl, 2.9L, 84 Pk bij 2800 rpm, oliegekoeld, niks electronica.
Loopt als een zonnetje, start na de winter met 1x schoppen ....
Enige nadeel: Er gaat 10L olie in, maar op de totale exploitatiekosten valt dat ook wel mee.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten