door quichot » 23 Dec 2013, 19:48
Bericht door quichot » ma 03 sep 2012, 07:40
In hoeverre gaat het hier om een open keuze? Als je uitgaat van een lege motorruimte, spelen heel andere overwegingen een rol dan wanneer daar al een weliswaar technisch achterhaald, maar nog prima lopend karretje instaat.
En dat zal meestal het geval zijn.
Bij het plussen en minnen woog de aanschafprijs in 2007 bij mij dan zwaarder dan het terugverdieneffect. Totale revisie van m'n trouwe 575 (échte, totale revisie, cilinderbussen, zuigers, lagers, klepgeleiders, naslijpen krukas, bedenk het maar, dus niet een nieuw verfje), of, dat was mijn alternatief destijds, een VW-marine met alles erop en eraan.
Die revisie kwam totaal (uit- en inbouwen, vernieuwen alle aansluitingen etc etc) op nét geen 7.000 euro (was begroot op 6.000 euro, valt altijd iets tegen).
Voor de VW-marine moest uiteraard een nieuwe fundatie worden gebouwd (en de oude gesloopt), en er moest uiteraard ook een nieuwe koppeling achter, waarschijnlijk ook een andere schroef. Dit werd begroot op iets meer dan 20.000 euro, dus incl. onvoorzien 21.000 euro).
Ik heb destijds gekozen voor revisie, mede omdat ik een meerprijs van 14.000 euro niet zomaar in een vrijetijdsproject wilde steken (ik zou het wel hebben kunnen ophoesten).
Eerlijk gezegd heb ik niet voorzien dat de brandstofprijzen zouden verdrievoudigen (ik bunkerde destijds legaal rood in België), mogelijk zou ik dan een andere afweging hebben gemaakt.
Al met al ben ik dik tevreden met mijn door-en-door betrouwbare Dafje, waarvan eventuele storingen van mechanische aard -dus meestal onderweg door mezelf oplosbaar- zijn. Niet dat die zich ooit voordoen trouwens. Het grootste minpunt vind ik het lawaai, maar daar is nog wel wat aan te doen. Ik deel de angst van medeforumleden aangaande de totale afhankelijkheid van een technicus bij storingen aan een nieuwe motor.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido