Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Stelling van de maand

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 17:28

Bericht door vuuren1 » do 09 aug 2012, 20:42

Een gat van 8 mm in een schroefasje boren is niet heel slim ;)

Als het een standaard asje is met een 1:10 conus van 1500 mm lang en 30 mm diameter + spie en dopmoer kost nog net geen 385 euro. Een halve meter langer kost 454 euro.
(het is dan wel een RVS 316 as).
In blank staal kost een kale as resp. 244 en 253 euro (dat is bij vetsmering ook prima).
Met alleen een nieuw (standaard) stalen asje is, als er niks echt tegen zit, >1000 euro niet weinig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 17:28

Bericht door indiana » do 09 aug 2012, 22:10

Hans,dat het niet slim was wist ik wel maar ik lag op de Spiegelplas toen ie eraf liep,het schroefdraad compleet van de as af.....
Om toch weer te varen het zo maar opgelapt,die nieuwe as moest er toch komen dacht ik.
Qua prijzen zit je precies goed,ik heb alleen een as van 35 mm waarvan het laatste stuk is afgetromt naar 25 mm met een spiebaan ( ook helemaal versleten )
De kosten lopen natuurlijk op door weer hijsen en montage uren,nieuwe flexkoppeling aangezien ik een gat door die ander had geboord.....En nuitlijnen aangezien de twee gebroken delen van de as wel 4 mm uit het lood staan
Tja,een betere monteur zoeken of toch zelf maar in verdiepen lijkt me een beter plan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 17:28

Bericht door Jan Huibers » do 09 aug 2012, 23:02

Ik zou Hans vragen om ff een paar gereedschapkoffers en een overalletje achterin de benz te gooien....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 17:29

Bericht door vuuren1 » do 09 aug 2012, 23:05

indiana schreef:
Hans,dat het niet slim was wist ik wel maar ik lag op de Spiegelplas toen ie eraf liep,het schroefdraad compleet van de as af.....
Om toch weer te varen het zo maar opgelapt,die nieuwe as moest er toch komen dacht ik.
Qua prijzen zit je precies goed,ik heb alleen een as van 35 mm waarvan het laatste stuk is afgetromt naar 25 mm met een spiebaan ( ook helemaal versleten )
De kosten lopen natuurlijk op door weer hijsen en montage uren,nieuwe flexkoppeling aangezien ik een gat door die ander had geboord.....En nuitlijnen aangezien de twee gebroken delen van de as wel 4 mm uit het lood staan
Tja,een betere monteur zoeken of toch zelf maar in verdiepen lijkt me een beter plan.




We zitten hier eigenlijk vreselijk off topic maar vooruit.. (Als je een vervolg hebt over deze reparatie graag even een passend nieuw onderwerp aanmaken).
Je hebt geen standaard as dus moet er een op maat as worden gemaakt en dat is een stuk duurder.
Hijsen komt er bij en dus ook een flexibele koppeling (laat wel een goeie monteren, is wel weer iets duurder maar geen rommel..).
Geen blokflex oid, dat is helemaal niks.

Verder ken ik de situatie niet en kan er dan ook erg weinig over zeggen.
> 1000 euro zal het nu deze (nog erg beperkte) gegevens bekend zijn zeker worden.

Dat men weinig kan doen heeft mogelijk te maken met de wachttijd op de schroefas?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 17:29

Bericht door vuuren1 » do 09 aug 2012, 23:09

Jan Huibers schreef:
Ik zou Hans vragen om ff een paar gereedschapkoffers en een overalletje achterin de benz te gooien....




De boot staat al bij een werf Jan.
Dat heb je als je onderweg bent en stil valt met problemen.
Niemand weet nog iets van de motor, keerkoppeling, motordempers, schroefassituatie, vrije aslengte etcetera.
Als ik dat weet en wat foto's kan zien kan ik wel iets zeggen over de situatie en wat het mogelijk moet worden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Rob Art » 23 Dec 2013, 17:30

Bericht door Rob Art » za 11 aug 2012, 22:04

R.C.Grootveld schreef:
Volgend jaar misschien, op weg naar Antwerpen voor het rondje Maas - Moezel - Rijn



Wij komen net terug van een prachtige vakantie (met de auto) in Cochem, en om even terug te komen op dit topic, hier op de Moezel kwamen we erg veel Nederlanders tegen (zelfs een van Wijk uit Wilnis) idem geld voor op de Rijn, in elke jachthaven zag je wel een Nederlandse vlag wapperen.
Als we een grotere motorboot hebben staat deze toch (Maas, Moezel, Rijn) dan ook boven aan het verlanglijstje.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 17:30

Bericht door quichot » zo 12 aug 2012, 08:40

Ik had het er over met de havenmeester van het Willemdok Antwerpen: die ziet alleen maar een toename van (Hollandse) passanten, in steeds grotere, duurdere, nagelnieuwe jachten. Tot zover de crisis aldaar. Ook de Willemsroute is drukker geworden. Zou het in de naam Willem zitten? Overigens speelt daar de Hollandse zuinigheid een rol: RWS stimuleert die route door 50% korting te geven op het Vlaamse vignet. Dat schijnt te helpen.

Verder viel me op dat de bekende -gratis- pleisterplaatsen langs mijn route bijna allemaal overvol waren. Dat kan erop duiden dat het aantal overnachtingen aan boord niet afneemt, maar het aantal gevaren kilometers wél. Het zijn halve campings geworden, met veel vaste liggers, die kennelijk maling hebben aan de 3 x 24 uur-regel.

Het zou voor de echte vaarders onder ons een zegen zijn als die regel eens werd gehandhaafd!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor pascall » 23 Dec 2013, 17:30

Bericht door pascall » zo 12 aug 2012, 15:54

De sluiswachter op de Krammersluis vertelde mij dat het aantal scheep pasages wat jachten betrefd gehalveerd is.

Mvg Pascal
pascall
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor PeterC » 23 Dec 2013, 17:31

Bericht door PeterC » zo 12 aug 2012, 21:33

Had graag op het water willen zitten maar heb weer water bij de motorolie.
Is het nu weer de buitenwaterpomp of is het hevelen van water?
Afgelopen dinsdag alles naar de boot gebracht, incl. TV voor de OS. Nog even oliepeilen (hoef je het morgen niet te doen) en dan... een grijze massa op de peilstok en veel te hoog. Kleppendesel eraf en .... ja:daar gaat je vakantie.

Er zit een beluchter tussen de pomp en het wierfilter, welke ik dicht kan zetten met een kraantje zoals er op een radiator zit (met zo'n vierkant sleuteltje). Ik denk dat dit ertussen is gezet om hevelen te voorkomen. Kan het niet navragen want de vorige eigenaar leeft niet meer.
DIt moet ik dan zeker open draaien als ik de motor uitzet en daarna weer dicht anders zuigt het lucht aan bij opnieuw starten.
Om niet off topic te raken zal ik een nieuw draadje opzetten bij motoren, want ik snap er nog niet veel van.

Gr. Peter
PeterC
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 Feb 2012, 18:28
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 17:31

Bericht door vuuren1 » zo 12 aug 2012, 21:57

Peter,
Goed plan om dit probleem in het juiste topic te plaatsen.
Zet er dan meteen zoveel mogelijk gegevens bij en liefst ook duidelijke situatiefoto's, dat maakt alles meteen veel duidelijker dan alleen tekst.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten