Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Stelling van de maand

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Sixdanny » 23 Dec 2013, 15:50

Bericht door Sixdanny » vr 03 aug 2012, 10:38

Ben nu een week terug thuis na een trip van 4 1/2 weken en daarbij een "rondje Belgie" gevaren te hebben t.t.z.met overnachtingen in Gent,Oudenaarde,Leers-Noord,Bergen,Thieu,Namen, Hoei,Luik,Maastricht,Visé,Bocholt,Mol,Geel,Herentals,Emblem,Ruppelmonde,St-Amands en Merelbeke alles tesamen 570km. De conclusie op één hand te tellen landgenoten tegengekomen,in de havens overal plaats zat en en het gros van de vaarders waren Nederlanders en enkele Duitsers.
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 15:50

Bericht door Jan Huibers » vr 03 aug 2012, 18:08
Ik ben naast mijn autorijschool een yachtcharter begonnen een paar weken geleden. Zeer recent een boot aangeschaft. Van der Valk Content 1200. Veel mensen verklaarden en verklaren mij voor gestoord. De boot is nu deze week voor het eerst weg met huurders (boot moest eerst klaargemaakt worden voor verhuur ect) en met reserveringen loopt het lekker. Natuurlijk zijn er nog weken vrij maar die duw ik de lastminute wel in. Als het zo doorgaat zie ik onze boot telkens maar een halve dag t/m november. En als de boot eens thuis ligt gaan we er lekker zelf mee weg natuurlijk! :D

Dus wat dat betreft is er geen terugloop, wat mij wel heel erg opvalt is dat met het hele mooie weer van pas en nu deze week met ook redelijk mooi weer dat de jachthavens gewoon bomvol liggen. En dan niet met passanten maar mensen met een boot die gewoon niet gaan varen lijkt het wel...

En mensen die geen boot hebben willen gelukkig wel graag varen :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 15:50

Bericht door vuuren1 » vr 03 aug 2012, 21:44

Jan,
Verhuren werkt nu wel, de verkoop is minder.
Huren is te overzien / te betalen, zeker als je zo'n 12 meter boot met een koppel huurt en de kosten deelt.
Het is zeker geen gestoord idee mits je een schip hebt wat redelijk -hufter proof- is, anders komt je verhuurschema in het geding bij technische mankementen en ligt de boot stil.
Verder moet de boot en de hele installatie aantoonbaar veilig zijn om aansprakelijkheid in te dekken.
Een voorbeeld is al als bv. een kleinkind beneden aan het motorhendel zit en men boven niets meer kan doen.


Klaas,
Het kwartje is weer gevallen... Je hebt het al eerder verteld dat je een varende woonboot wilde.
Hoe groot moet dat worden?
We hebben een aantal Beurtvaerders gebouwd voor dat doel (13.50 en 15 meter). Niet groter want dan wordt het varen minder aantrekkelijk.
Met een budget van 135.000 kom je een heel eind als je zelf intimmert en meewerkt met conserveren.
Met 7 kinderen plus aanhang en kleinkinderen moet je eerder denken een voormalig cruiseschip aan te schaffen :lol:
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 15:51

Bericht door Jan Huibers » vr 03 aug 2012, 23:44

Hans... Je hebt de boot gezien... Voorelkaar is de boot wel!! Beneden kun je gerust overal aanzitten... Dan gebeurt er boven nog niks... Maar die benedenstuurstand gaat eruit zodat klanten het geeneens in hun hoofd kunnen halen om lekker beneden te sturen...

Klaas... Ik reken je ff voor: jijzelf, je vrouw en je kinderen = 9. Dan plus aanhang = 16. Als al jou kinderen 7 kleinkinderen verwekken kom ik uit op 49 kleinkinderen. Dat plus jou eigen gezin plus aanhang 16+49 kom ik op 65 personen!! Dan komen we denk wel uit op wat Hans zegt: een cruisseschip kopen! :D

Maar ff ontopic: is het anderen ook opgevallen dat er maar weinig mensen met hun eigen boot zijn gaan varen? Ik zie de havens namelijk gewoon met het mooie weer midden in de bouwvakvakantie nog aardig vol liggen... Verdrietig is dat!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 15:51

Bericht door vuuren1 » za 04 aug 2012, 00:42

Jan,

Zonder dat je het zelf weet heb je een nieuwe markt aangeboord: Charterbemiddeling...
Dan bemiddel je in de verhuur van al die stilliggende jachten en heb je een win-win situatie.
Eén kanttekening: De technische staat loopt vaak achter en kan de betrouwbaarheid in het geding komen.

Jouw schip is in de basis in orde (het deel wat ik heb mogen bekijken zag er erg degelijk uit).
De voortstuwing zit goed in elkaar en dat is het meest kostbare deel in een boot.
Daarnaast heb ik ook systemen gezien die best wel ingewikkeld in elkaar zaten met allerlei kogelkranen (waar een huurder beter af kan blijven)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 15:51

Bericht door klaas » za 04 aug 2012, 02:34

Jan Huibers schreef:
Hans... Je hebt de boot gezien... Voorelkaar is de boot wel!! Beneden kun je gerust overal aanzitten... Dan gebeurt er boven nog niks... Maar die benedenstuurstand gaat eruit zodat klanten het geeneens in hun hoofd kunnen halen om lekker beneden te sturen...

Klaas... Ik reken je ff voor: jijzelf, je vrouw en je kinderen = 9. Dan plus aanhang = 16. Als al jou kinderen 7 kleinkinderen verwekken kom ik uit op 49 kleinkinderen. Dat plus jou eigen gezin plus aanhang 16+49 kom ik op 65 personen!! Dan komen we denk wel uit op wat Hans zegt: een cruisseschip kopen! :D
!




Ik denk ff positiver, il denk gemiddeld 3 kinderen. Daarbij mogen ze best aanboord komen maar niet tegelijk logeren hoor. We denken daarom wel aan een redelijk schip van een meter of 20. Schrijft overigens niet makkelijk vanaf de foon.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 15:52

Bericht door Jan Huibers » zo 05 aug 2012, 00:48

@klaas... Is een oude Spits met een mooi keuringsrapport (vlakdiktes e.d.) niks voor je?? Is wel een paar meter langer als 20 maar dan heb je een casco voor veel minder en je hebt veel meer leefruimte.. Ik zou het niet voor minder willen doen aan lengte als ik me huis ervoor moet inruilen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 15:52

Bericht door henkvd » zo 05 aug 2012, 11:00

Met een lengte van boven de 20 mtr komt er wel papier technisch het een en ander op je af.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Dec 2013, 15:53

Bericht door R.C.Grootveld » zo 05 aug 2012, 12:30

vuuren1 schreef:
Dan bemiddel je in de verhuur van al die stilliggende jachten en heb je een win-win situatie.
Eén kanttekening: De technische staat loopt vaak achter en kan de betrouwbaarheid in het geding komen.



Daar heb ik vorige week nog een mooi voorbeeld van gezien:
Ik lag naast een door een stel aller aardigste Oostenrijkers gehuurde Doerak.
De man vroeg me of ik kon vaststellen of de walstroom het deed (daar waren nl problemen mee).
Dus ik op zoek naar een lader oid en trek dus en passant de motorluiken open.

Wel, ik dacht dat ik met smeren van het binnendrijfwerk van een stoomlocomotief wel wat gezien zou hebben, maar dit ......
Een grote olieboel, onderin stond een laag wie het weet mag het zeggen van ruim 5 cm en alles was werkelijk te vies om aan te pakken.
Ik heb de man dan ook uitdrukkelijk geadviseerd met zijn vingers van de bilgepomp schakelaar af te blijven, want anders zou het wel eens een hele dure vakantie kunnen worden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 15:53

Bericht door Jan Huibers » zo 05 aug 2012, 15:38

Je mag bij mij door de machinekamer rond komen kruipen in je zondagse pak Grootveld!! :) na het grote onderhoud pas geleden namelijk alles goed schoongepoetst en gewassen ect. Nou moet ik zeggen dat het nergens vet of olieachtig was maar er lag wel stof!! En onder de filters een druppie olie wat geknoeit was met wisselen.

En ik denk dat er wel meer verhuurbedrijven zijn met oudere boten die de boel spic en span eruit hebben zien in de motorruimte.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten