Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Stelling van de maand

Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 14:04

Bericht door vuuren1 » do 02 aug 2012, 22:25

Ik las onlangs dat er een aantal journalisten op pad zijn geweest op de binnenwateren en ze tot de conclusie waren gekomen dat het wel erg stil is, ofwel ze kwamen weinig vaarders tegen.
Tevens hadden ze informatie van jachthavens dat het aantal passanten de afgelopen jaren fors is afgenomen.
Zelf heb ik al een aantal jaren eerder gemerkt (en ook van havenmeesters begrepen) dat het wel erg rustig werd met varende vakantiegangers en passanten.
(het gaat dan niet over dagjesvaarders met sloepen op een mooi weer dag in het weekend)

Een groot deel van de te koop liggende schepen is van vergrijsde senioren die (moeten) stoppen.
Daarbij zijn het heek vaak oudere boten met inmiddels achterstallig onderhoud en is de vraagprijs te hoog.
Inmiddels zijn de marktprijzen toch fors gedaald en nog lijkt er weinig belangstelling te zijn voor die oude (jaren 70/80) kruisers.
Sommige merkboten zoals Doerak worden nog wel voor meer geld verkocht, niet helemaal terecht omdat die schepen ook vaak lijken in de kast hebben. Ze zijn immers ook oud.

Boten van rond / na 2000 zijn veel duurder, toch gaan die wel weg. De marktprijzen daarvan zijn in 5 jaar wel met ca. 30-35% gedaald.
Naar mijn ervaring zijn de kopers daarvan bijna uitsluitend senioren die een redelijk recente boot zoeken en ook kunnen betalen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 14:04

Bericht door klaas » do 02 aug 2012, 22:41

nou als wij de kans krijgen dan zal ik het zeker niet laten om er 1 aan te schaffen, maar zoals je ook al schreef de prijzen zijn bijna nog van voor de crisis. en dat maakt het zoeken wel lastig.
maar we hebben toch wel het doel om eind volgenmd jaar zoiets in bezit te hebben, dan heb ik nl weer een hoofdstuk afgesloten, en krijg ik weer wat meer vrijheden.
en als ik zo de markt volg, blijft de prijs ook nog wel zakken van de wat oudere schepen, en dat is toch wel waar wij naar kijken.
maar wellicht vinden we het eerder, en we zullen het dan niet laten om dan, en zoals ik eerder al aangaf met een kenner gaan kijken naar dat schip, of scheepje, om wel te weten waar we aan beginnen en de roze bril niet op te houden van een koper, maar dus realistisch aan een koop te beginnen, en te weten wat we bij en na aankoop tegen gaan komen voor je echt kunt uitvaren.
en in Enkhuizen zie het ook hoor, kon je voorheen in het hoogseizoen van de ene kant naar de andere kant van de binnen haven lopen zonder nat te worden zul je nu een stukje moeten zwemmen. nu hebben we ook een groote haven er bij aan het clarissaplein waar nu de bruine vloot aanlicht en zo, maar toch. het is rustiger.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 14:31

Berichtdoor vuuren1 » do 02 aug 2012, 22:45
De prijzen van oudere kruisers zijn inmiddels bijna gehalveerd.
In 2006 bracht een redelijk nette 8-9 meter kruiser van ca. 1975 nog rond de 30.000 euro op, nu is men erg blij met de helft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 14:32

Bericht door klaas » do 02 aug 2012, 22:58

ja maar das voor ons te klein, dus kijk naar langere schepen.
en die doen ze nog niet bij wijze van spreken bij een pakkie boter ;) , maar we houden botenveiling en botentekoop.nl in het snotje en kijken bijna dagelijks of er niet net dat schip voorbij komt waar we meer van willen weten.
zoals ook dat andere ding in limburg waar we even op ingehaakt zijn.Maar dat was een leuke basis maar net teveel casco voor toch in onze ogen teveel geld.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Wim Niessen » 23 Dec 2013, 14:32

Bericht door Wim Niessen » do 02 aug 2012, 23:12

Op mooie dagen krioelt het op en rondom de Kager Plassen van de sloepen en kleine rubber bootjes. Of er meer of minder motorkruisers varen kan ik niet beoordelen. Wel hoorde ik de havenmeester bij ons vertellen dat het aantal passanten dit jaar erg veel minder is dan in vorige jaren.
Onze vereniging heeft 50 plaatsen en ook 50 leden. Ik schat het aantal leden boven de 60 jaar (ben er zelf ook een van) op 70 procent (een uitschieter van 90 jaar).
Veel van de ouderen hadden in de jaren 70 en 80 een boot; zelf gebouwd of casco aangeschaft. Dat waren geen rijke mensen maar gewone arbeiders. Die wilden er nog heel veel voor doen om "ïets moois" in bezit te krijgen. Ik denk dat de jongere generatie, de dertigers, veertigers en vijftigers, wel een boot wil maar er niet veel energie en geld in wil stoppen. Zeker niet in de huidige onzekere tijd.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Dec 2013, 14:32

Bericht door R.C.Grootveld » do 02 aug 2012, 23:29

Wij varen in Friesland en als het mooi weer is, ben ik meer bezig met het ontwijken van anderen resp. het anticiperen op hun gedrag dan dat ik zelf lekker geniet van het varen.
Ook nu de vakantieperiode echt is aangebroken, lijkt het toch wel wat drukker te worden. In Lemmer lagen ze vorig weekend toch wel redelijk gedubbeld.
Ik denk dat met name de verhuur geconfronteerd wordt met last minute reserveringen, met wacht langer af met reserveren.

En wat die "oude" schepen betreft die lang te koop liggen:
Ik denk dat de oorzaak daarvan voornamelijk gezocht dient te worden in het feit dat die simpelweg niet meer aan de eisen des tijds voldoen en gewoon onverkoopbaar worden.
Geen vuilwatertank? Geen fatsoenlijke elektrische installatie? Een omgebouwde vrachtwagen motor?
Ik denk dat velen daar gewoon geen zin meer in hebben. De tijd dat we vroeg naar bed gingen omdat we toch te weinig licht hadden om te lezen is echt voorbij. De liefhebbers van dit soort schepen zijn op de vingers van één hand te tellen. Een aantal jaren geleden heb ik al eens een publicatie gezien waarin zelfs werd gesteld dat schepen die geen CE certificering hebben op niet al te lange termijn onverkoopbaar worden. Nieuwere schepen, waar de kop vanaf is, blijven hun waarde best wel houden en verkopen best wel.
De huidige crisis zal best wel invloed hebben, maar ik denk eerder op de doorstroming dan op de prijs.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 14:33

Bericht door klaas » do 02 aug 2012, 23:31

:oops: ik ben nog maar 41 maa wil dat echt wel hoor, ben ook druk opzoek naar ons juiste vaartuig, we hebben wel een paar boten in de bewaar gezet op wat sites, allen van rond de 135000 euro en daar moet ook nog het een en ander aan gebeuren, maar eerst moet je wel de aanschaf doen. en de prijzen zijn niet meer van die tijd, en ik denk dat de euro daar best een negative inslag op heeft gehad. kijk naar de huizen prijzen
Al mag je niet meer terug denken zegt men.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 14:33

Bericht door vuuren1 » vr 03 aug 2012, 01:24

Klaas,
135.000 euro of heb je een nul teveel gezet?
Voor 135.000 euro is er heel wat keuze, voor 13.500 is het een stukje minder...
Dan -vrees- ik dat je niet veel goeds zal tegenkomen ;)

RC Grootveld,
Los van het feit dat de meeste mensen meer en meer luxe willen hebben heeft het varen met een basic boot ook zeker zijn charmes.
Zelf moet ik zeggen dat we nu erg verwend zijn met allerlei comfort en technieken, maar we hebben het in vergelijking met 30 jaar terug (met een heel simpele boot) nu heus niet beter naar ons zin.
Recenter schepen verkopen wel, maar dan is de prijs echt stukken lager dan 5 jaar geleden.

Wim,
De zelf afgebouwde casco's van vroeger met bv. een oude Mercedes motor zijn nu bijna onverkoppbaar.
Die boten zijn oud en de motoren waren bij de inbouw al oud..

De jongere generatie heeft gewoon helemaal geen geld, die zitten met een (te hoge) hypoteek, 2 auto's en een dure keuken (allebei) op afbetaling om met de buren mee te kunnen doen..
Onder de oudere generatie zit nog veel geld maar die houden het vast omdat we iedere dag in de krant kunnen lezen hoe slecht het straks zal gaan.
De overheid is natuurlijk ook volledig gestoord geweest om te gaan fuseren met kansloze landen uit het zuiden, daar lopen we op leeg.
Een normaal bedrijfsmatig denkende ondernemer zal nooit gaan fuseren met een ander die kansloos is, dan teken je een doodvonnis.
Er gaan al geruchten op dat we straks onze afbetaalde woning moeten verkopen en terughuren om eventuele zorgkosten dan zelf te kunnen betalen, het moet echt niet gekker worrden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Dec 2013, 15:48

Bericht door R.C.Grootveld » vr 03 aug 2012, 08:14


vuuren1 schreef:
De jongere generatie heeft gewoon helemaal geen geld, die zitten met een (te hoge) hypoteek, 2 auto's en een dure keuken (allebei) op afbetaling om met de buren mee te kunnen doen


Tja, kwestie van keuzes maken.....

vuuren1 schreef:
Er gaan al geruchten op dat we straks onze afbetaalde woning moeten verkopen en terughuren om eventuele zorgkosten dan zelf te kunnen betalen, het moet echt niet gekker worrden.


Inderdaad, dus is het erg belangrijk welke kleur de nieuwe regering straks gaat krijgen.
Maar als ik zo om me heen kijk, lees en luister lijkt een groot deel van de bevolking 130 op de snelweg heel belangrijk te vinden en stikt het van de simpele zielen die denken dat uit de Euro stappen een reële optie is en dat we het zonder EU ook nog wel zouden redden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 15:49

Bericht door klaas » vr 03 aug 2012, 09:06

Hans dat is geen nul teveel.Maar we kijken niet naar een leuk vakantieboot maar een een boot waar we op kunnen wonen en leven en ook mee kunnen varen.
en dan is het toch wel heel anders kijken, en een andere prijs.
en daarbij ik moet dan ook mijn huis kwijt zijn, en dat is ook nog niet zo eenvoudig deze tijd.
Daarbij moet het ook groot genoeg zijn om mijn gezin en eventuele aanhang te kunnen bergen en wie weet ooit kleinkinderen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten