Bericht door vuuren1 » zo 07 okt 2012, 23:45
Klaas,
Daar kan je veel kinderen op huisvesten maar een ligplaats voor ruim 30 meter kan wel eens lastig worden.
Kennissen van ons hebben een schip wat bij de Deltawerken ingezet is geweest, die is geen 30 meter maar ze moeten steeds -verhuizen- omdat ze niet aan een vaste ligplaats kunnen komen.
Op jachthavens kunnen ze al helemaal niet terecht.
Eigenlijk moet je eerst zorgen voor een geschikte ligplaats en dan naar een boot kijken die bij die maat past.
Ik lees dat deze boot een houten dek met bitumen heeft, daaronder zal vast een stalen dek zitten omdat de romp en opbouw ook van staal zijn.
Bitumen over een houten dek riekt naar een noodingreep.
Ik lees bij die makelaar ook nooit dat er asbest in de vele te koop staande schepen zit. Wedden dat er in het gros van die oude schepen asbest zit?
Een onderzoek naar asbest is voor een aankoop van een oud schip erg belangrijk omdat de waarde van een dergelijk schip mét asbest ver onder nul kan eindigen.
Ik heb vele sloopschepen op asbest geïnventariseerd en dat waren heel vaak nog keurige schepen maar werden gesloopt omdat iedere potentiële koper met een beetje verstand er met een grote boog omheen ging.
Dat waren de grotere boten die niet interessant zijn voor particulieren.
Op de particuliere markt weet men dat meestal niet en wordt er niet op gelet.
Ik ben op nog prachtige duwboten geweest die economisch waren afgeschreven (alleen ivm te weinig vermogen).
Vol met asbest maar dat zijn varende hotels met veel accommodatie, ook luxe hutten, een centraal trappenhuis, een kantine en een professionele kombuis (die dingen varen 24 uur en 7 dagen continue).
Verder en prachtige machinekamer met 3 of 4 diesels, generatorsets, CV, airco, etc.
Onverkoopbaar!