Watersporters zijn op papier sportiever dan in de praktijk

Stelling van de maand

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Onrust » 03 Apr 2012, 22:08

vuuren1 schreef:Mijn broer heeft de boot van zo'n mede -watersporter- gewoon losgegooid toen zijn vrouw kennelijk onmogelijk kon en wilde stoppen met strijken.


Ook een vorm van sportiviteit.

Ik geef altijd aan wanneer ik mijn generator laat draaien en in 99 van de 100 gevallen is het geen probleem. Mocht er wel een azijnzeikerd bijzitten bied ik aan om stroom te geven. En anders draai onze genny wel een dagje later.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor sigdock » 04 Apr 2012, 08:14

Mijn broer heeft de boot van zo'n mede -watersporter- gewoon losgegooid toen zijn vrouw kennelijk onmogelijk kon en wilde stoppen met strijken.


Waarmee de broer ook alle aansprakelijkheid van de gevolgen van een dergelijke actie op zich neemt. Als er schade uit zou zijn voortgekomen dan had 'ie zijn portemennee kunnen terkken.

Ik denk dat het probleem in de term 'watersport' zit terwijl het gros van de aanwezigen hier natuurlijk gewoon 'waterrecreanten' zijn. Het begrip watersport impliceert, m.i. ten onrechte, een vorm van sportiviteit terwijl er tolerantie wordt bedoeld. Als ik in de zomer de binnenwateren in Nederland bekijk heb ik het idee dat je daar niet meer moet zijn als je rust zoekt. En als je daar wel wilt rondvaren zul je de rest van de aanwezigen moeten tolereren en ook accepteren dat mensen naast je komen liggen. Wettelijk gezien zul je wel moeten, moreel m.i. ook want weigeren is natuurlijk net zo goed tokkie-gedrag om maar eens een mooi woord te gebruiken.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor gast » 04 Apr 2012, 09:05

.

Waarmee de broer ook alle aansprakelijkheid van de gevolgen van een dergelijke actie op zich neemt. Als er schade uit zou zijn voortgekomen dan had 'ie zijn portemennee kunnen terkken.

Ik denk dat het probleem in de term 'watersport' zit terwijl het gros van de aanwezigen hier natuurlijk gewoon 'waterrecreanten' zijn. Het begrip watersport impliceert, m.i. ten onrechte, een vorm van sportiviteit terwijl er tolerantie wordt bedoeld. Als ik in de zomer de binnenwateren in Nederland bekijk heb ik het idee dat je daar niet meer moet zijn als je rust zoekt. En als je daar wel wilt rondvaren zul je de rest van de aanwezigen moeten tolereren en ook accepteren dat mensen naast je komen liggen. Wettelijk gezien zul je wel moeten, moreel m.i. ook want weigeren is natuurlijk net zo goed tokkie-gedrag om maar eens een mooi woord te gebruiken.


De term sportief vat hier meer samen dan alleen tolerantie.
Behulpzaam, bereidwillig, verdraagzaam, vriendelijk enz
Tolerantie is een wijd begrip, wanneer is iemand intolerant? Daar zullen de meningen verdeeld over zijn.


Tolerantie in een sociale, culturele of religieuze context gebruikte term die de mate aangeeft waarin afwijkend gedrag of leden van bepaalde groepen niet worden gediscrimineerd ondanks hun afwijkend en door de meerderheid verwerpelijk geachte gedrag (of afwijkende meningen). Tolerantie is afgeleid van het Latijnse tolerare dat verdragen, verduren, uithouden, betekent.Bron wikipedia.

Hoe tolerant is iemand die het aan een gemeentekade wel toelaat maar bewaar aantekend als het gebeurt aan een aanlegsteiger welke vol ligt bij het Snekermeer.
En is hoe beschrijf je een in het dagelijkse leven zeer tolerant persoon die alleen op dit punt anders denkt?? ook iemand met Tokkiegedrag?
Hoe tolerant ben jij naar mensen die aangeven het niet prettig te vinden zonder ze direct Tokkiegedrag toe te dichten, en ik heb het niet over wetten en regels maar naar je eigen tolerantie.
Misschien heeft een weigeraar slechte ervaringen door minder vriendelijke naastliggers in het verleden.

En hoe tolerant ben jij als de echte familie Tokkie naast je komt liggen, bierzuipend, kontkrabbend, schreeuwend en overboord plassende??
Verder geloof ik dat juist een Tokkiefamilie heel tolerant zal zijn als je hen vraagt naast hen te liggen, deze houden vaak van gezelligheid.
gast
 

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor quichot » 04 Apr 2012, 09:37

chaea schreef:Na 4 pagina's is de stelling het geheel verkleind naar een gemeentekade en zijn weigeraars bij voorbaat onsportief.


Nee, daarop was het al in m'n allereerste posting toegespitst.

chaea schreef:Het plekje is dan wel niet privé maar mijn boot is dat wel degelijk, en degene die gebruik van de kade wil maken moet over mijn boot.


...en dat in de wet verankerd als: recht op vrije doorgang. Juist bedoeld om doorgang over privédomein te garanderen, daar waar in redelijkheid geen andere passage mogelijk is. Daar kun je niet zomaar op eigen houtje over beslissen als jij daar geen 'goed gevoel' bij hebt. Dat jij dat wél doet betekent nog niet dat je in je recht staat.
Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn: óf het betekent dat je dit traditionele recht aan je laars lapt. Dat is dan jouw keuze, en je zult er doorgaans ook wel mee wegkomen, maar sportief vind ik wat anders.
Óf je kent, als zoveel anderen, de wet- en regelgeving op dit punt niet, waardoor je voor je gevoel meent in je recht te staan. In dat geval handel je wél te goeder trouw, maar weet je niet beter.
In dat geval heeft deze stelling toch nog iéts opgeleverd. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Bejakruiser » 04 Apr 2012, 10:15

Maar quichot, jij hebt in jouw hele leven nog nooit iets gedaan wat volgens de wet verboden is? Of doe jij je nu alleen voor als heilig boontje?
En daarbij kun jij nu wel zeggen dat jij het altijd toestaat maar geen van ons kan dit controleren.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor quichot » 04 Apr 2012, 11:16

Bejakruiser schreef:Maar quichot, jij hebt in jouw hele leven nog nooit iets gedaan wat volgens de wet verboden is? Of doe jij je nu alleen voor als heilig boontje? .


Tuurlijk wel! Meer dan eens. Met heilige boontjes heeft dit dan ook niks te maken. Het gaat hier om een zeer oude en logische gedragscode uit de schipperij die (deels) in de wet is verankerd. Zeg maar basale hulpvaardigheid. Dat is heel iets anders. Zoals jij dat hierboven stelt klinkt het toch een beetje als: moet kunnen, als het mij toevallig beter uitkomt.

Bejakruiser schreef:En daarbij kun jij nu wel zeggen dat jij het altijd toestaat maar geen van ons kan dit controleren.


Tsja, hier zul je me op m'n woord moeten geloven, vrees ik. Aan jou om hier waarde aan te hechten, maar je weet het hè? Zoals de waard is vertrouwd hij z'n gasten.
(Ik heb zelfs een A4-tje klaarliggen dat ik voor een stuurhutdeurtje hang als ik van boord ben: passanten welkom, maar graag op de bolders beleggen, dus niet aan de relingspijlen. + m'n gsm-nummer. Kom maar eens langs, zou ik zeggen.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor sigdock » 04 Apr 2012, 11:23

Bejakruiser schreef:Maar quichot, jij hebt in jouw hele leven nog nooit iets gedaan wat volgens de wet verboden is? Of doe jij je nu alleen voor als heilig boontje?
En daarbij kun jij nu wel zeggen dat jij het altijd toestaat maar geen van ons kan dit controleren.



Het is niet m.i. relevant of iemand in zijn hele leven wel of niet iets heeft gedaan wat wettelijk verboden is, het gaat in deze draad om een heel specifiek geval namelijk het verlenen van overpad aan iemand die naast je komt liggen. Anders verzandt het in een discussien over wel of geen dingen doen die niet moegen, wordt het te hard rijden of door rood licht rijden er weer bijgehaald etc. etc. Maar probeer het eens binnen de kaders te houde, lijkt me een leuke uitdaging :)

Ik ben van mening dat je, als je rust wilt, niet moet aanleggen aan een openbare kade maar moet ankeren of ander vaarwater zoeken. Het afmeren naast een andere boot is een fundamenteel recht van iedere watergebruiker, of het nu een recreant of een beroepsmatig gebruiker is. En dat kan door een ander niet worden geweigerd, om geen enkel reden. Als je niet naast iemand wilt gaan liggen dan is dat jouw keuze en dan zal jij dus moeten verkassen.

Lekker radicale stelling :mrgreen:
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor quichot » 04 Apr 2012, 11:30

Eens! Maar dat zal je niet verbazen... ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Popeye » 04 Apr 2012, 11:31

chaea schreef:Wellicht als een aardige grijsaard of aardige Amsterdamse theejuffrouw vraagt of ik bezwaar heb en ik er een goed gevoel bij heb, dan zal mijn bezwaar verdwijnen en drink ik graag een pint op het achterdek.


Elk nadeel heb z'n voordeel! Heb ik dus weer geluk. ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Onrust » 04 Apr 2012, 11:41

quichot schreef:Eens! Maar dat zal je niet verbazen... ;)


Hear hear.

Ook ik kan hierin prima vinden. ;)
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten