Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Stelling van de maand

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Marie Christina » 04 Aug 2015, 08:44

Helaas gebeurt dat laatste minder en minder.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Aug 2015, 09:49

dennis schreef:Verplichtingen zijn er al genoeg
Ik beschouw varen als een van de laatste vrijheden die we hebben
En een hufter met een vaarbewijs is nog steeds een hufter
Regeltjes pfft gezond verstand en elkaar het licht in de ogen gunnen werkt veel beter

Helaas een vrijheid waar velen niet mee om kunnen gaan; een vrijheid die door velen wordt geïnterpreteerd als "het hoeft niet, dus doe ik het ook niet".
Een hufter met een vaarbewijs is inderdaad nog steeds een hufter, alleen door een vaarbewijsplicht in te stellen leg je al een eerste drempel voor die categorie neer.

En wat dat gezonde verstand betreft: eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik daar op het water, zeker in de touristen gebieden als Friesland, weinig van merk.
Het gros doet maar wat, met alle consequenties en irritaties van dien. En het meeste is toe te schrijven aan het niet houden aan de (waarschijnlijk ook niet bekende) regels.

Dit is ook een van de reden geweest om ons vaargebied per volgend seizoen naar de grote rivieren te verplaatsen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Popeye » 04 Aug 2015, 12:06

pascall schreef:Helemaal vreemd is het misschien niet dat die motorboot zijn uiterste SB wal houd, immers de opvaart bepaalt de afvaart en dat alleen door een groot schip dus boven de 20 meter,


Volgens mij was de situatie die @R.C.Grootveld beschreef niet volgens de regels. Zoals hierboven staat bepaalt de opvaart of er stuurboord-stuurboord gepasseerd gaat worden, en de grote schepen in de afvaart reageren daarop met het tonen van het blauwe bord.
R.C.Grootveld maakt een afspraak met een schipper om stuurboord-stuurboord te passeren. Die toont daarop zijn blauwe bord, maar handelt daarmee waarschijnlijk niet volgens de regels omdat dat voor grote schepen onderling bedoelt is. Dat is verder wat mij betreft geen probleem, maar om dan gelijk van elk schip op het water te eisen om te reageren op dat foute signaal vond ik toch een beetje vreemd.
Wat het vaarbewijs betreft: Ik heb met het behalen van het vaarbewijs veel meer inzicht gekregen in de regels op het water, en soms kom ik nog borden of situaties tegen waar ik niet zeker over ben en wat ik dus later even nazoek. Ik ben ook van mening dat de regelgeving op het water uitgebreider en ingewikkelder is dan op de weg. Ik pleit niet voor een vaarbewijs plicht, maar het is wel verstandig om kennis op te doen over de regels op het vaarwater waar jij gebruik van wil maken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Aug 2015, 13:02

Popeye schreef:Die toont daarop zijn blauwe bord, maar handelt daarmee waarschijnlijk niet volgens de regels omdat dat voor grote schepen onderling bedoelt is.

Nee, blauw bord varen is niet alleen voor grote schepen onderling bedoeld, een groot schip is sinds de laatste BPR wijziging verplicht om het blauwe bord ook aan 'klein' te tonen.

Echter, formeel mag (als ik het goed heb, en dus zou je op dat vlak een punt hebben) alleen een opvarend groot schip het initiatief nemen, de praktijk laat echter zien dat ook afvarende grote schepen dit doen.
Echter, die zelfde praktijk laat ook zien dat ze daar jegens klein wat terughoudender in lijken te zijn (althans, op de IJssel), maar je kunt natuurlijk als klein ook meedenken en proactief handelen en in overleg (radio) eea regelen.
Hij de meeste stroom, ik de minste, allebei de ruimte, allebei blij.

Varen doe je samen ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor dennis » 04 Aug 2015, 18:54

een vaarbewijs light misschien een optie?
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor Marie Christina » 04 Aug 2015, 19:17

En wat houdt die in?
Je moet de kennis hebben, maar je hoeft geen examen te doen?
Zoiets?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor aquanaut » 04 Aug 2015, 21:08

Marie Christina schreef:En wat houdt die in?
Je moet de kennis hebben, maar je hoeft geen examen te doen?
Zoiets?


Nee, je hoeft de regels alleen maar toe te passen als het je uit komt.
In alle andere gevallen kijk je ff de andere kant uit. :D

Gekheid...
Ik zit mijn hele leven al op het water en bemerk uit eigen waarneming dat het hufter gedrag in alle lagen van de watersport toeneemt.
Maar m.i. dat de excessen bij de snelvaarders lijken te liggen.
Regulering door middel van een vaarbewijs gaat daar geen verandering in brengen.
Waar we naar toe gaan is dat er straks nergens meer snel gevaren mag worden, of met dergelijke vaartuigen op de vaarwegen zich te bevinden.
Ben afgelopen zondag weer 50Km op de grote rivieren naar beneden komen zetten en gezien dat de beroepsvaart op de Lek toeterend en slingerend tussen de waterskiërs en jetski's door moesten.
Doodsangsten staan die stuurlui uit.
En hoe de heren (en dames) het voor elkaar krijgen om precies bij de punten waar dit niet mag snel te varen......
Maarja een blind stuk rivier is natuurlijk niet zo hip, voor een recreatiegebied of veerpont langs is vele malen leuker.

Zolang je voor een vaarbewijs nog moet leren hoeveel cm je de V snaar moet kunnen indrukken en waarvoor er olie in een motor zit......in plaats van waar die blauwe van pijl voorziene borden met zo een steigerende speedboot erop betekenen...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Aug 2015, 22:09

dennis schreef:een vaarbewijs light misschien een optie?

Ben sowieso voorstander van een andere indeling dan de huidige, die zeker niet echt zinnig is, maar beter als niets.
Ik denk inderdaad aan een 3-Niveau systeem, met "voor" het huidige VB-1 een instap VB, je zou het "light" kunnen noemen.
Belangrijkste is echter, dat de verdeling niet scheepstype afhankelijk moet zijn, maar vaarwater.
1: Algemeen, voor wateren die het nivo van een recreatieplas in het lokale park overstijgen, maar waar geen intensieve beroepsvaart is
2: Idem, maar aangevuld met die kennis die nodig is om te varen "tussen de grote jongens", ruwweg de BPR Bijlage 9 wateren (~huidige VB-I)
3: Idem, maar dan aangevuld met kennis inzake Meteo, Navigatie etc.

Dat eea voor sommigen wellicht een (te) hoge drempel is, is jammer maar vind ik geen argument.
Net als deelname aan het verkeer, wintersport, verre reizen of wat dan ook, geldt ook op het water: Het is voor iedereen een recht, maar niet voor iedereen weggelegd. Heeft niets te maken dat het alleen voor de "happy few" zou zijn.
En je kunt je afvragen of iemand die niet in staat is om iets als VB-I te halen, wel in staat is om onder alle omstandigheden een schip te besturen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Aug 2015, 22:11

aquanaut schreef:Zolang je voor een vaarbewijs nog moet leren hoeveel cm je de V snaar moet kunnen indrukken en waarvoor er olie in een motor zit......in plaats van waar die blauwe van pijl voorziene borden met zo een steigerende speedboot erop betekenen...

Als ik de rapporten van de KNRM zo af en toe lees, kan dat soort kennis anders wel degelijk als zinnig worden bestempeld.......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

Berichtdoor antonh » 04 Aug 2015, 22:24

R.C.Grootveld schreef:
dennis schreef:een vaarbewijs light misschien een optie?

Ben sowieso voorstander van een andere indeling dan de huidige, die zeker niet echt zinnig is, maar beter als niets.
Ik denk inderdaad aan een 3-Niveau systeem, met "voor" het huidige VB-1 een instap VB, je zou het "light" kunnen noemen.
Belangrijkste is echter, dat de verdeling niet scheepstype afhankelijk moet zijn, maar vaarwater.
1: Algemeen, voor wateren die het nivo van een recreatieplas in het lokale park overstijgen, maar waar geen intensieve beroepsvaart is
2: Idem, maar aangevuld met die kennis die nodig is om te varen "tussen de grote jongens", ruwweg de BPR Bijlage 9 wateren (~huidige VB-I)
3: Idem, maar dan aangevuld met kennis inzake Meteo, Navigatie etc.

Dat eea voor sommigen wellicht een (te) hoge drempel is, is jammer maar vind ik geen argument.
Net als deelname aan het verkeer, wintersport, verre reizen of wat dan ook, geldt ook op het water: Het is voor iedereen een recht, maar niet voor iedereen weggelegd. Heeft niets te maken dat het alleen voor de "happy few" zou zijn.
En je kunt je afvragen of iemand die niet in staat is om iets als VB-I te halen, wel in staat is om onder alle omstandigheden een schip te besturen.



Ik vindt het eigenlijk wel overbodig wat je schrijft R.C. Grootveld.
Je kunt in veel segmenten indelen maar er moet wel handhaving zijn.
En anders kun je leren of niet maar als er geen controle is.
Ik ben nog nooit gecontroleerd op het water op wat dan ook.
En ik vaar vanaf 1972, en heb in 1978 het vaarbewijs gehaald en opnieuw in 2010 gehaald.
Alleen om de kennis maar weer eens op te halen.
En mensen met een auto rijbewijs kunnen toch ook niet altijd rijden?
Ze hebben het rijbewijs maar zijn alles "vergeten".

Anton

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten