Watersporters zijn op papier sportiever dan in de praktijk

Stelling van de maand

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor vuuren1 » 02 Apr 2012, 23:42

Er is misschien wel een boek te schrijven over watersporters en de omgang onder elkaar.

Als je in het seizoen drukke havens opzoekt kan je er vanuit gaan dat je buren krijgt.
Soms leuk en soms niet leuk.
Zo kan je er ook vanuit gaan dat je in drukke vaargebieden enorme klojo's met huurboten tegen kan komen.
Of gewone klojo's die een boot hebben gekocht en niet weten waar ze mee bezig zijn.

Drukte is vaak te voorkomen door in een voor- of naseizoen te gaan varen en/of je bestemmingen te selecteren.
Daarnaast is een boot met een lage doorvaarthoogte ook wel interessant omdat je dan op plekjes kan komen waar vele andere jachten niet kunnen komen.
Vroeg gaan varen en op tijd aankomen is ook een manier, dan kan je vaak een passend plekje vinden.

Ondanks deze ervaringen komen we alsnog wel eens een hufter tegen...
In de wacht voor en gedrag In sluizen is veelbesproken.
Zo ook bij bruggen waar wij wel onderdoor kunnen. Kan men soms kennelijk niet hebben en dan -mogen- we niet voorbij varen.
Of buren met een overlast gevende generator die een bord voor hun kop hebben.

Het onderwerp -sloepschippers- laat ik maar even liggen...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Bejakruiser » 03 Apr 2012, 00:22

Het ligt er gewoon veel aan wat voor volk het is. Dit kun je vaak in enkele ogenblikken al gezien hebben, de eerste indruk is meestal de juiste. En dan kan het zoals Henk al zegt ook best gezellig zijn om iemand langzij te krijgen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor quichot » 03 Apr 2012, 08:05

Laten we ons even beperken tot een drukke passantenkade in een wat grotere stad. Dan hoeven we niet steeds dat landelijke plekje erbij te halen.
Wat me opvalt is de vanzelfsprekendheid waarmee sommigen menen het recht te hebben op ballotage van een buur.
Voor alle duidelijkheid: er bestaat aan een openbare passantenkade geen eerstgekomenenrecht. Iedereen is er afhankelijk van, en mag gebruiken maken van dezelfde, door de beheerder geboden gunst daar af te meren.

Nederlanders zijn altijd o, zo verontwaardigd over die Duitser die op het strand 'mein koil' roept, maar sommigen van jullie doen precies hetzelfde.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Rob Art » 03 Apr 2012, 14:31

henkvd schreef: Persoonlijk heb ik op deze manier toch al een handje vol watersport vrienden over gehouden door langszij liggen, waar heel wat gezellige avonden uit voort kwamen.

Ik heb de zelfde ervaring.
Wij lagen aan een kantje die vol was. Er kwam eind van de dag nog een 13 mtr Combi Spiegelkotter staal. We hebben toen geruild hij aan de binnenkant wij aan de buitenkant (polyester Sloep ;) ) en daarna een heel gezellige avond gehad. Afgesproken hoe laat we de volgende dag gaan opstarten. Zo kan het dus ook.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor sigdock » 03 Apr 2012, 18:46

Nederlanders zijn altijd o, zo verontwaardigd over die Duitser die op het strand 'mein koil' roept, maar sommigen van jullie doen precies hetzelfde.


:mrgreen:
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor gast » 03 Apr 2012, 19:10

De stelling is dat watersporters op papier sportiever zijn op papier dan op het water.
Na 4 pagina's is de stelling het geheel verkleind naar een gemeentekade en zijn weigeraars bij voorbaat onsportief.
Het is hoe de situatie op het moment is, ik ga hierin uit van mijn gevoel en omdat ik graag een prettig gevoel heb ipv een opgelaten gevoel omdat ik stijf op een buurman lig, is dit mijn mening hierin.
Wellicht als een aardige grijsaard of aardige Amsterdamse theejuffrouw vraagt of ik bezwaar heb en ik er een goed gevoel bij heb, dan zal mijn bezwaar verdwijnen en drink ik graag een pint op het achterdek.
Maar iemand die zijn boot naast mij neer wil kwakken omdat dit zijn recht is kan van mij doorvaren, maar zulke eisers zijn vaak ook zuurmanderijnen.
Het plekje is dan wel niet privé maar mijn boot is dat wel degelijk, en degene die gebruik van de kade wil maken moet over mijn boot.
Mijn tolerantie hierin gaat zover als mijn gevoel het aangeeft.

Ach en over sportief gesproken, iemand in gedachte een torpedo wensen is ook niet fair :mrgreen:

(een smiley geedit)
gast
 

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Onrust » 03 Apr 2012, 19:16

chaea schreef:Ach en over sportief gesproken, iemand in gedachte een torpedo wensen is ook niet fair.


Hoewel ik mezelf als een sportief watersporter beschouw (iemand mag bij mij gewoon langszij komen liggen) en je krijgt bijna altijd voorrang kan ik niet geheel ontkennen dat deze gedachte wel eens bij me opkom ;) .
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor gast » 03 Apr 2012, 19:23


Hoewel ik mezelf als een sportief watersporter beschouw (iemand mag bij mij gewoon langszij komen liggen) en je krijgt bijna altijd voorrang kan ik niet geheel ontkennen dat deze gedachte wel eens bij me opkom ;) .


O maar dan ben ik ook zeker niet heilig hoor, ik heb ook welleens gewenst dat ik raketbatterij op de grill van mijn auto had :D
gast
 

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor vuuren1 » 03 Apr 2012, 20:28

Bij bruggen en sluizen wordt het woord -sportiviteit- ook wel anders ingevuld: Wie er het eerste is..

Wat ik niet sportief vindt is een schipper die achter je ligt de (rumoerige) generator uren laat draaien waarbij de uitlaatgassen jouw boot binnen drijven.
Op een warme zomeravond in Montfoort zat iedereen nog lekker buiten en dan wilde meneer ondanks diverse gerichte klachten het ding niet stopzetten.

Mijn broer heeft de boot van zo'n mede -watersporter- gewoon losgegooid toen zijn vrouw kennelijk onmogelijk kon en wilde stoppen met strijken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Klaas » 03 Apr 2012, 20:57

tja, ik heb nooit last van andere als ik met mijn schuit rondvaar, ik probeer wel vriendelijke te doen, maar men gaat gewoon aan de kant als ik op een kleine sluis er bij kom liggen.
maarja ik ben enblijf wel gewoon iedereen groeten en aan de kant gaan. maar ook in de polder kom je excessen tegen hoor, zo is er een binnen sluisje en als je aan komt varen en er is nog ruimte in de sluis dan wil men echt niet wachten en trek men de deuren gewoon dicht en dan kun je gewoon dus 45 minuten wachten, terwijl het wachten voor de ander mis 3 minuten zou zijn. Ik zelf wacht juist wel, vind dat is sociaal en je moet het ook met elkaar maken op het water.
het zal me straks benieuwen hoe het zal gaan als we vanuit medemblik de oversteek maken naar stavoren, en hoe men daar omgaat met elkaar op het water. :)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten