door quichot » 24 Dec 2013, 22:38
Bericht door quichot » di 03 sep 2013, 08:03
Nou is het net of we allemaal over die arme @Rob heenvallen, maar het gaat me echt over het uitgangspunt van de discussie: de vermeende onveiligheid op het water.
In die statistiek is puur gekeken naar het numerieke aantal ongelukken op de weg en op het water, die met een dubieus rekenmodel zijn herleid naar vaarkilometers. Maar in tegenstelling tot bij ongelukken op de weg, is er bij aanvaringen op het water vrijwel nooit sprake van letsel. (Die 4 doden in 2013 hebben statistisch gezien geen enkele betekenis vanwege de veel te grote toevalsfactor. Zijn dat er volgend jaar bijv 'maar' 2, of 1, dan zou dat leiden tot de onrealistische aanname dat de kans te verongelukken met 50, resp. 75% zou zijn afgenomen, terwijl de omstandigheden niet wezenlijk zijn veranderd. Daarom moet je bij de kansberekening per vaarkilometer op z'n minst 10 jaar bekijken.)
De enige echte graadmeter waar het veiligheid betreft, de kern van de stelling, namelijk de ernst van de ongevallen, is in dat rekenmodel, los van die 4 doden, buiten beschouwing gelaten.
Een schuurpapiertje en een likje verf, een deukje in je ego, en 's avonds een extra borreltje zal in de meeste gevallen het 'ongeluk' snel doen vergeten. Dat ligt bij de slachtoffers achter zo'n blauw scherm langs de weg wel een beetje anders.
Terug naar de stelling: de statistiek zegt helemaal niks over de echte veiligheid op het water.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido