Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Stelling van de maand

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 22:32

Bericht door R.C.Grootveld » zo 01 sep 2013, 21:37

vuuren1 schreef:
Er ZIJN (volgens jouw opgave) 2110.00 vaartuigen, ze varen lang niet allemaal...
100 uur per jaar is gemiddeld veel te veel en 1 motoruur vergelijken met een auto die 90km/u rijdt klopt ook niet.
Zo vallen de statistieken in het water...



Dat getal van 211000 is volgens de HISWA het aantal in een haven liggende voertuigen, stand 2012
Maar ook al zouden die niet allemaal varen, ze bij lange na geen 100h/jaar maken en je 1 motoruur niet kunt vergelijken met 90 km rijden:
Die getallen staan allemaal in de noemer ....... dus

Zo blijkt maar weer eens hoeveel mensen statistieken gewoon niet willen geloven
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor pleziervaarder » 24 Dec 2013, 22:32

Bericht door pleziervaarder » zo 01 sep 2013, 23:33

Nu wil ik best statistieken geloven maar deze berekening rammelt aan alle kanten. Vaarkilometers berekenen op basis van de gemiddelde snelheid per auto?? En daarbij volgehangen met aannames betreffende hoeveelheid in gebruik zijnde vaartuigen en vaaruren.
Niet verkeerd bedoeld maar als je dan een berekening wil maken dan wel met concrete en juiste gegevens.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor Popeye » 24 Dec 2013, 22:32

Berich tdoor Popeye » ma 02 sep 2013, 07:08

R.C.Grootveld schreef:
Zo blijkt maar weer eens hoeveel mensen statistieken gewoon niet willen geloven




Het hangt er wel vanaf wat voor gegevens je gebruikt. (of hoe je de statistiek manipuleert)
Ik las gisteren net een artikel in een oude Elsevier (11 mei 2013) met daarin een statistiek over verkeersdoden sinds 1950 in Nederland. In 2012 zijn er weliswaar 232 automobilisten om het leven gekomen, maar het totaal aantal verkeersslachtoffers is 650. Nu vergelijk jij de veiligheid van de automobilist met de veiligheid van de pleziervaarder, maar als een automobilist een voetganger of fietser doodrijdt moet je die volgens mij ook meetellen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:32

Bericht door quichot » ma 02 sep 2013, 07:20

@Jack heeft gelijk: zelfs als de genoemde aantallen min of meer kloppen, dan nog is de interpretatie opgehangen aan een opeenstapeling van aannames die goedbeschouwd uit de lucht zijn gegrepen.
Maar dat is nog niet eens mijn grootste bezwaar ertegen. Dat is namelijk het uitgangspunt: het aan de hand van een statistiek willen aantonen van wat je vooraf al als waar aanneemt. Daarmee stuur je van meet af aan, al dan niet bewust, de gewenste aannames in de richting van de gewenste uitkomst.

Maar @René zei terloops nog iets wat in de discussie ondergesneeuwd dreigt te raken: zelfs áls dat allemaal klopt, en watersport dus één treurige reeks ongelukken zou zijn, wat mijns inziens volkomen onnodige bangmakerij is, zelfs dán staat nog verre van vast of vaarbewijzen daar ook maar iets mee te maken hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor Byl54 » 24 Dec 2013, 22:33

Bericht door Byl54 » ma 02 sep 2013, 07:46

@Grootveld Het gaat niet om het geloven en ook ik had het graag anders gezien maar ik vrees dat op details na uw verhaal klopt.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor Klaver vier » 24 Dec 2013, 22:33

Bericht door De Stoere » ma 02 sep 2013, 07:55

Ik wil nog één dingetje zeggen over het nut van het vaarbewijs.Vanmorgen in de telegraaf ,roekeloze schipper brengt zwemmers in gevaar de roekeloze schipper vaarde dwars door een groep zwemmers die op een afgezet parcours de poldercross aan het zwemmen waren,gelukkig niemand gewond geraakt.Er was dus een tijdelijk vaarverbod en toch vaarde hij er met hoge snelheid en een vaarbewijs.Vaarbewijzen zeggen niets als je je er niet aan houdt.Let op ,ik ben dus niet tegen een vaarbewijs ( ik heb hem zelf ook ) maar ik vindt dat er een koppeling moet komen naar praktijk inplaats van alleen theorie.Nogmaals al die papiertjes zeggen niets,als men zich er toch niet aan houdt.Op Loosdrecht is handhaving op een drukke dag volop aan het bekeuren van te hard varende speedboten,allemaal met vaarbewijs Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 22:33

Bericht door R.C.Grootveld » ma 02 sep 2013, 12:54

Popeye schreef:
Nu vergelijk jij de veiligheid van de automobilist met de veiligheid van de pleziervaarder, maar als een automobilist een voetganger of fietser doodrijdt moet je die volgens mij ook meetellen



Daar heb je op zich een punt, maar dan zou ik aan de waterkant ook de zwemmers etc. mee moeten nemen.
Daarom heb ik alleen gekeken naar automobilisten en aanvaringen waarbij pleziervaart betrokken is.
Want als je al het verkeer mee neemt (en alleen motorrijders zorgen dan al voor een negatieve impact op N/km) moet je ook zwemmers, surfers etc. mee nemen.

Nogmaals: Ik weet dat dit geen wetenschappelijk onderzoek is (hoewel methodies wel degelijk juist, want ik heb het eerst door een wetenschapper laten toetsen) omdat veel getalen gebaseerd zijn op aannames.
Maar zelfs als je 1 op 1 zou nemen (dus 1 autokilometer = 1 bootkilometer) kom je tot de conclusie dat varen statistisch gezien toch niet zo veilig is als velen denken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Dec 2013, 22:33

Bericht door R.C.Grootveld » ma 02 sep 2013, 12:56

De Stoere schreef:
maar ik vindt dat er een koppeling moet komen naar praktijk inplaats van alleen theorie



Eens, maar zonder theorie heeft praktijk geen zin, want dan krijg je apen die een truukje kennen. Verder dient er koppeling te komen met vaargebied en niet met scheepstype.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 22:34

Bericht door quichot » ma 02 sep 2013, 15:54

R.C.Grootveld schreef:
zonder theorie heeft praktijk geen zin, want dan krijg je apen die een truukje kennen.



Waar baseer je dat op?
Het tegendeel is waar: Wat je in de praktijk opsteekt vergeet je nooit meer, en niet omdat het een truukje is, maar juist omdat je alléén in de praktijk begrijpt waarom.

Sommigen onder ons noemen dat ervaring. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen is statistisch gezien helemaal niet zo veilig

Berichtdoor Klaver vier » 24 Dec 2013, 22:34

Bericht door De Stoere » ma 02 sep 2013, 15:58

Grootveld. Ik begrijp de koppeling naar vaargebied niet helemaal,als je op het ene water weet hoe te varen weet je het op het andere toch ook.Wat de koppeling naar boot type betreft,vindt ik dat daar nog wel wat voor te zeggen is.Een lichtte rubberboot met bijvoorbeeld 25 pk gaat wel hard maar richt in verhouding veel minder schade aan als bijvoorbeeld een grote tjalk van pakweg 30ton met een snelheid van +minus 8 km per uur.Zelf ben ik in het bezit van een boot van pakweg 12 ton met 230pk, neem van mij aan dat als ik daar domme dingen mee doe de schade aanzienlijk is.Gr René (De Stoere).quchot was me net voor maar ik ben het wel met hem eens
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten