Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Stelling van de maand

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Dec 2013, 17:23

Bericht door R.C.Grootveld » zo 05 aug 2012, 16:54

Dit is de 2e huurboot waarbij ik de motorluiken open trek en de 2e waar het een bende is.
Statistisch gezien kun je dus stellen dat het in alle huurboten een bende is :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 17:23

Bericht door vuuren1 » zo 05 aug 2012, 19:37

Dat het een puinzooi is zal niet heel erg vaak voorkomen anders blijft die verhuurder monteurs naar die boten sturen.
Er varen wel oudere huurboten rond waarbij de boel niet deugt maar er zijn ook vele recentehuur schepen die wel redelijk goed in elkaar steken.

Ik heb ook wel eens een storing gerepareerd aan huurboten die in mijn buurt waren en vooral de oudere schepen vallen dan op als het gaat om installaties die niet aan de (veiligheids)normen voldoen.
Een boegschroef ongezekerd, te dunne kabels en geen hoofdschakelaar is geen uitzondering.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 17:23

Bericht door Jan Huibers » di 07 aug 2012, 22:02

@Grootveld.... Als ik dan zeg dat Hans tevreden was met wat hij zag in de machinekamer en verdere technische instalatie aan boord.... Krikt dat het vertrouwen in tenminste 1 huurboot wat op dan?? :D

En anders.... Als je de Linge eens opkomt... En hij ligt toevallig in de haven dan trek jij je nette pak aan... Controleer je et allemaal ff, zet ik ondertussen een bakje koffie!! :D

En van die 2 gevallen die jij gezien heb begrijp ik helemaal niet!!! Ik moet er niet aan denken dat de kans redelijk aanwezig is dat een klant me lichtelijk in paniek opbelt met de mededeling dat alles stilgevallen is midden op de Merwede recht voor een duwstel die naar beneden komt knallen....

Ik vindt een zeer kwalijke en onverantwoorde zaak wat jij wel tegenkwam... Je brengt dan willens en wetens het leven van je klanten in gevaar!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Dec 2013, 17:23

Bericht door R.C.Grootveld » di 07 aug 2012, 23:13

Jan: OK, point taken, ik wijzig mijn stelling in "statistisch is het op het merendeel (66%) van de huurboten ..... :D

Ik geloof je graag, bij mij kun je ook rustig naar binnen komen, hooguit van stof en vloervuil wat er invalt als ik de inspectie doe.

De twee die ik gezien heb, waren gewoon toevalstreffers. Bij één was de aanleiding de losgeschoten koppeling van de schroefas. En hoewel het met waarschijnlijk wel gelukt zou zijn om dit te repareren, zou ik er zelfs met m'n stoomoverall niet ingedoken zijn, zo'n smeerboel was het. Aangezien de opvarenden een taal probleem hadden (2 Tjechische jongens, notabene in dienst van het bedrijf ...) heb ik de verhuurder maar gebeld met de melding dat ze iemand moesten sturen. Door de losgeschoten schroefas hadden ze overigens wel de nodige schade veroorzaakt, maar dat kun je ze niet echt kwalijk nemen.

Tja, de Linge op .....
Dit jaar zit het er niet in, hoewel er wel de nodige "zusjes" die kant opkomen in september voor ons jaarlijkse weekend; voor ons echter te veel rompslomp om daaraan mee te doen met schip.
Volgend jaar misschien, op weg naar Antwerpen voor het rondje Maas - Moezel - Rijn
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 17:24

Bericht door vuuren1 » di 07 aug 2012, 23:33

Jan,

In de basis heeft jouw schip een erg degelijke voortstuwing en is de boot verder ook in onderhoud geweest bij een werf. Dat is vrij zeldzaam.
Mijn indruk van de bekeken hoofdzaken was dan ook positief (ik heb niet alles bekeken omdat dat ook niet tot de opdracht behoorde).
Neemt niet weg dat de boot ook een bepaalde leeftijd heeft en er storingen kunnen opdoen (deze boot heeft ook nogal wat technische extra's aan boord).
Ik had enige reden tot twijfel over de dieseltank, later bleek dat dit stukje niet (of nooit) was meegenomen in het periodiek onderhoud.
Het is zeker geen -eng- schip met bagger in de motorkamer en met technisch knoeiwerk.

De ellende bij verhuur met bagger in de tank ben je voor geweest door de boot op maat te laten keuren (stel je eens voor als je de boot zo had aangekocht en aan verhuurders had meegegeven...)
Toch valt vaak weer op dat de eerste vraag van een potentiële koper over de prijs van een keuring gaat terwijl die -investering- ongeveer altijd geld oplevert.
De inmiddels bekende roze bril wint het helaas te vaak van de realiteit en dan vieren de tegenvallers feest.

Ik kom veel technisch -enge- boten tegen, ook in de verhuur varen boten van 35 jaar oud waarbij ik mij afvraag of de verhuurder nog wel goed slaapt..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 17:24

Bericht door indiana » wo 08 aug 2012, 08:12

Ik ben wel een vakantieganger met een oud kruisertje en dito motor.....
Heel leuke tocht gemaakt van Den Helder naar de Spiegelplas en door naar Loosdrecht.....tot mijn schroefas door de midden brak :cry:
Deze vakantie is dus wel gehalveerd nu de boot ter reparatie op de kant staat in Loosdrecht.
Wij zijn gewoon niet kapitaalkrachtig genoeg om een " nieuwe " kruiser te kopen,dus dan is de kans dat er wat stuk gaat groter,tja..
Toch vind ik het wel z'n charme hebben om met minder luxe toch een leuke vakantie te hebben,pech daar gelaten natuurlijk.
Maar willen we wel dat iedereen ( tegelijk ) het water op gaat ? Wij hebben het onderweg als " gezellig " druk ervaren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 17:24

Bericht door klaas » wo 08 aug 2012, 10:23

je schroefas doormidden, dan was ie wel heeeeeel slecht, wel balen overigens dat snap ik, maar opzich een as vervangen is lijkt mij geen al te grote reparatie die dagen hoeft te kosten.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 17:25

Bericht door indiana » wo 08 aug 2012, 15:06

Ik had er al een M8 bout doorheen geboord omdat de as losliet uit de flexkoppeling,daarna een vaste koppeling gemonteerd en na 4 x schakelen PANG :evil: Als ik er nou niemand naar had laten kijken,maar heb een monteur gehad die eraan gesleuteld heeft.....Ook had hij olielekkage verholpen,ik denk bij een andere boot want dat begon bij Alkmaar alweer te lekken :shock:
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 17:25

Bericht door Jan Huibers » do 09 aug 2012, 17:30

Ik zou me geld terug halen bij die monteur denk.....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Afnemend aantal vakantiegangers op het water?

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 17:25

Bericht door indiana » do 09 aug 2012, 19:20

Jan Huibers schreef:
Ik zou me geld terug halen bij die monteur denk.....


en dan wellus nietus....is een ouwe motor ouwe boot enz enz,daar steek ik geen energie in hoor.

@ 7 kinderen:

boot ligt er nu 3 dagen en ik weet alleen dat het meer dan 1000,- gaat kosten,verder is er nog niets gedaan behalve uit het water gehesen ;)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten