Pagina 12 van 14

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 13:26
door Byl54
Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?
Het bericht over de controles PM kanaal zegt niets over de zin of onzin van het vaarbewijs, het zegt meer of mensen zich aan de (zin of onzin) regels houden. Je kan zelfs twijfels hebben over het nut van zo'n controle 16 handhavers, 8 vaartuigen en een helikopter, en iemand bekeuren die geen koortje draagt op een kanaal waar je niet sneller mag varen als 12 km/h. Na 11 pagina ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat een vaarbewijsverplichting een goede zaak is.

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 13:30
door Popeye
Controle en effect voor de lange termijn heeft volgens mij alleen zin wanneer je dat in een boot doet die niet als politieboot te herkennen is.

Groet, Jack.

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 13:45
door quichot
broekie schreef:Je hebt me overtuigd, afschaffen die regels. Heb je alleen maar last van.
Moeten ze met meer dingen doen.
Ga ik een vliegtuigje kopen, kan ik lekker mee rondvliegen zonder brevet.

Broekie, het gaat hier niet om het afschaffen van het vaarbewijs, ik vind het prima dat een schipper op een grote, of snelle boot een VB moet hebben. Het gaat hier om de vraag of álles wat er rondvaart een vaarbewijs moet hebben.
Als jij rond gaat peddelen in een rubberbootje durf ik wel mee, als ik in een 747 de mededeling hoor: this is Broekie your captain speaking, dan stap ik uit. ;)

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 13:53
door R.C.Grootveld
quichot schreef:
R.C.Grootveld schreef:En aangezien die vrijwel niet aan regels hoeven te voldoen, ga ik er van uit dat die ook niet gecontroleerd zijn (en dat blijkt ook niet uit het stuk

Huh? Niet-vaarbewijsplichtigen hoeven zich niet aan de regels te houden? Leg uit!


Ik zeg niet dat ze zich niet aan de regels hoeven te houden, ik zeg dat er bijna geen regels zijn waaraan ze moeten voldoen. En dat is toch iets anders...

Een niet VB plichtig schip kun je moeilijk controleren of het zich houdt aan voor haar niet geldende regels als:
- VB
- Zwemvest om
- Dodemanskoord
- Op het PMK geldt (als ik het goed heb) een Vmax van 12kmh, en hoewel veel huurbakken dat op hun sloffen lijken te halen (kennelijk hebben de meeste maar 2 standen op de morse: rechtop of plat naar voren) zullen de meeste waterverplaatsers die snelheid niet snel overschrijden. Temeer daar je ook op het water een zekere marge hebt.

Aan waterverplaatsers en zeilboten (meestal ook waterverplaatsers) valt qua regelgeving weinig te controleren.

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 13:55
door R.C.Grootveld
quichot schreef:Als jij rond gaat peddelen in een rubberbootje durf ik wel mee

Ook als hij met dat zelfde rubberbootje vanuit het Wantij de Noord over wil steken?
Of over het Noordzeekanaal van Amsterdam naar IJmuiden?
Of de Waal afzakken bij Nijmegen?
;)

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 16:33
door Jan Huibers
R.C.Grootveld schreef:
quichot schreef:Als jij rond gaat peddelen in een rubberbootje durf ik wel mee

Ook als hij met dat zelfde rubberbootje vanuit het Wantij de Noord over wil steken?
Of over het Noordzeekanaal van Amsterdam naar IJmuiden?
Of de Waal afzakken bij Nijmegen?
;)


Wat is daar mis mee dan? De plaatsen die jij opnoemt kennen minder scheepsvaart bewegingen in de zomer dan het Magrietkanaal.

En vanuit het Wantij steek je eerst de Beneden Merwede over en dan pas de Noord.

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 17:34
door R.C.Grootveld
Jan Huibers schreef:De plaatsen die jij opnoemt kennen minder scheepsvaart bewegingen in de zomer dan het Magrietkanaal.

Weetik, op genoemde plaatsen is immer minder pleziervaart ...... :D

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 17:53
door quichot
Rob, het zou ook onzinnig zijn als een schipper van een langzaam varend vaartuig scheepje niet zou mogen staan achter het stuurwiel, een zwemvest zou moeten dragen en een dodemanskoord om z'n pols zou moeten hebben. Dus daar hoef je hem dan inderdaad ook niet op te controleren.
Uiteraard wordt iedereen -dus ook niet-vb-plichtigen- bij zo'n actie ook gecontroleerd op de juiste naleving van de vaarregels, en dat lijkt me ook een stuk zinniger. Iedereen wordt immers geacht de wet te kennen. Niemand kan zich daarbij beroepen op het niet hoeven hebben van een VB.

En verder is echt niemand zo gek om in een opblaasbootje van de Action al peddelend de Waal bij Nijmegen over te steken. Ja, een dronken student misschien na een weddenschap. Dus die vraag beschouw ik maar als hypothetisch. ;)

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 18:42
door pascall
Jan Huibers schreef:
R.C.Grootveld schreef:
quichot schreef:Als jij rond gaat peddelen in een rubberbootje durf ik wel mee

Ook als hij met dat zelfde rubberbootje vanuit het Wantij de Noord over wil steken?
Of over het Noordzeekanaal van Amsterdam naar IJmuiden?
Of de Waal afzakken bij Nijmegen?
;)


Wat is daar mis mee dan? De plaatsen die jij opnoemt kennen minder scheepsvaart bewegingen in de zomer dan het Magrietkanaal.

En vanuit het Wantij steek je eerst de Nieuwe Merwede over en dan pas de Noord.


Ik denk dat je de Beneden Merweden bedoeld :D

Re: Zin en onzin vaarbewijs. Verplichting goede zaak?

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 19:20
door Jan Huibers
pascall schreef:
Ik denk dat je de Beneden Merweden bedoeld :D


Ai..... Je hebt gelijk zeg... Vautje. Pas em aan.