Er zijn geen zelfbouwers meer.

Stelling van de maand

Re: Er zijn geen zelfbouwers meer.

Berichtdoor broekie » 15 Feb 2017, 09:33

Ik ben opgegroeid met houten bootjes die ieder jaar onderhoud nodig hadden.
Daarbij wilde je er dingen op aanbrengen die je zag bij anderen.
We zeilden ook, dus ook wilde je hem sneller maken. Zo was je met je bootje bezig van jong af.
Ik doe het nu nog veel zelf, omdat ik het graag doe en gewend ben. Je hebt ook wat kennis erover opgebouwd.

Als ik nu weleens een mooi sloepje tegen de kant zie klotsen zonder fenders enz. dan denk ik die hebben hun bootje nooit zelf onderhouden.
Aanleg touwtjes zelf op maat splitsen, waterlijntje schoon houden, allemaal van die dingetjes waaraan je ziet dat het geen echte "bootmensen" zijn.
Dus een stap nemen om zelf te bouwen is voor deze groep al helemaal een brug te ver.

Zelf bouwers zijn tegenwoordig misschien meer mensen die een schip naar eigen inzicht laten bouwen.
Er komt nogal wat (techniek) voor kijken bij een modern schip, misschien ook meer dan vroeger, waardoor veel meer kennis nodig is.
Mijn schip heb ik nieuw gekocht voor een bedrag waar ik niet zelf voor kan bouwen, en ook niet beter.
Was een gestrand project van een zelfbouwer.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Er zijn geen zelfbouwers meer.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Feb 2017, 11:03

Herkenbaar, in mijn jeugdjaren fietste ik regelmatig langs de plek waar de gebr. vd Valk (ja die) zijn begonnen.
Ook daar veel 'zelfbouw' met kastjes (van de voorlopers) van Gamma, omgebouwde vrachwagenmotoren etc. etc.

Maar wie van de huidige generatie
- weet nog het verschil tussen een bout en schroef
- weet nog het verschil tussen AC en DC, V,A,W etc
- kan er nog lassen
- kan er nog hout bewerken
- heeft de faciliteiten (ruimte) om zo'n project aan te pakken
- algemene technische kennis
Bij de huidige, met een AaiOnDing opgegroeide "als ik wat wil weten, zoek ik het wel op" generatie zul je dat niet snel vinden.
En die gene die dat wel weten, de (V)MBO'ers, hebben waarschijnlijk niet de financiele middelen om zich een schip te kunnen permiteren.

Tel daarbij op de nodige investeringen die je zult moeten doen mbt ruimte, gereedschap, materiaal etc. en je kunt je afvragen wat dan de "waarde" nog is van zelfbouw.
En niet te vergeten, de tijd .... dat soort projecten duren jaren; jaren die je ook kunt varen als je het laat bouwen.
Bij een werf lift je mee op het schaalvoordeel in relatie tot grootschalige inkoop etc.

Daarbij worden er ook steeds meer eisen aan pleziervaartuigen gesteld (CE normering), eisen die niet alleen lasting boven water te krijgen zijn, maar waaraan je misschien ook niet of moeilijk aan kunt voldoen.
En ik verwacht dat schepen zonder CE certificaat op termijn lastiger te verkopen/verzekeren worden.

Dus ik vraag me af wat je er in de huidige tijd mee zou winnen als je zelf je schip (af) zou bouwen.

Wij hebben ook een schip wat volledig naar onze wensen is gebouwd; maar wel door een werf
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Er zijn geen zelfbouwers meer.

Berichtdoor Miqmak » 19 Jul 2017, 21:01

Hoi Pascal.
Wel ik gebruik een computer, een ipad en een smartphone en toch heb ik al twee boten gebouwd.
Een kleine 10 jaar geleden heb ik een stoomsloep gebouwd van 8x1,4 meter met een 2 cil. compound machine er in. En met een gecertificeerde waterpijp ketel. Rompvorm was een enkele knik met V bodem.
Door zijn ranke vorm liep dat sneller dan de meeste motorsloepen. En stil !!
In 2015 heb ik, zeg maar, de kiel gelegd voor een rondspant sloepje. Mahonie houten kiel en spanten, met door over heen red ceder latten. Het geheel in glasweefsel en epoxy. Motor, 2cil. Yanmar 2QM20.
Veel te veel vermogen maar met een loodzware schroef, 18x16, draait de motor lekker weinig toeren op de rompsnelheid met toch nog een lage uitlaattemperatuur. Moet dan niet sneller willen heh.
Deze is dit voorjaar te water gegaan en vaart geweldig.
Dus ja hoor, ze zijn er nog......de zelfbouwers. Voor mij.........gewoon omdat het leuk is en je de boot kan bouwen de je wilt hebben en niet zomaar te koop is.
Miqmak
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 19 Jul 2017, 20:30
ligplaats: Maasdam
info:

Re: Er zijn geen zelfbouwers meer.

Berichtdoor Miqmak » 19 Jul 2017, 22:04

Over beide boten is veel info te vinden op

http://www.panatela.nl
Miqmak
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 19 Jul 2017, 20:30
ligplaats: Maasdam
info:

Re: Er zijn geen zelfbouwers meer.

Berichtdoor marcelNL » 19 Jul 2017, 22:55

Denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat de jeugd tegenwoordig lui is en alleen maar op de iPad zit. Naar mijn idee heeft iedereen het juist veel drukker... Denk dat vooral tijd een luxe is geworden die maar weinig mensen hebben.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Er zijn geen zelfbouwers meer.

Berichtdoor Riva » 19 Jul 2017, 23:53

Ik denk dat er veel factoren zijn die er voor zorgen dat er minder zelfbouwers zijn, met name in nederland...bij een boer in schuur is ook niet meer wat het was, eerder kon je nog wel eens een plekje vinden, oude loodsen zijn nu roofgoed dus kom je ook niet zomaar aan, stallings kosten is ook al handel geworden door meer vraag als aanbod en wetgeving staat het ook allemaal niet meer toe, met name gemeentes staan ook niet meer toe dat je ergens op een erf iets doet wat niet in het "bestemmings plan past, bv. ik heb nog een grote schuur die ik huur in nederland van 8x10 mt, daar staan nog wat oldtimers van mij en 1 daarvan is mijn auto waar ik in rij als ik in nederland ben, daar heb ik nu de afgelopen 3 jaar reeds 2 keer een " verzoek om informatie" met betrekking tot het doel van de ruimte, wie maken er gebruik van, welke werkzaamheden vinden plaats....bla bla bla...ik wil maar zeggen...het is niet meer als eerder dat iedereen zomaar ergens wat kon aan rommelen achter op het erf of in een schuur, ook die tijden zijn voorbij, plus dat niet iedereen 200 euro extra per maand voor een schuur kan/wil betalen om te hobbyen...hier op curacao zie je op verschillende plekken waar nog houten vissersbootjes worden gemaakt, op het erf, voor aan de weg bij huis, in de tuin...niemand die zich er druk overmaakt, er zit er ook 1 die midden in een drukke straat, schuin tegenover een Mac-Don, soms staan er een stuk of 3 die in aanbouw zijn....timmeren, zagen, fiber, schuren en spuiten gebeurd gewoon buiten onder het zeil...tja ik denk dat dat zowieso niet mogelijk is in nederland...wat zullen de buren er wel niet van denken :lol: ik heb begrepen dat er in veel gemeentes buurtbeheer is :roll: en die houden dat soort praktijken wel in de gaten...ja ik denk echt dat men wel meer zelf zou willen maar dat dat eenvoudig niet meer mogelijk is vanwege hedendaagse woon en leef omstandighedenen in nederland...tot zover mijn bescheiden mening...ik hoor dit trouwens ook veel van vakantie gangers... Oooo dit mag bij ons niet meer hoor ! .....ik werk immers in een hotel...en dan hoor je nog eens wat :lol:
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Er zijn geen zelfbouwers meer.

Berichtdoor redmiller » 20 Jul 2017, 08:01

Grappig dat er schijnbaar geen 'jongere' reageert op dit topic. Met mijn 32 jaar heb ik de kans gehad om samen met een vriend een kruiser te kunnen kopen voor een prikkie en daar inmiddels heel veel aan verbouwd te hebben. (Beter gezegd, totaal nieuwe afbouw...) Het bootje is inmiddels varend met een nieuwe motor en elektrische systemen hebben we zelf gedaan. De betimmering van de stuurhut is ook eigenhandig gebeurd. Dit najaar gaan we verder met de aftimmering van de voor- en achterkajuit. In de winter pakken we de totale romp aan.

Nu hebben wij het voordeel dat het bootje 's winters een 'gratis' geconditioneerde ruimte heeft en wij aan materiaal komen via 'handige wegen'. De kosten van de bouw zijn, omdat we zelf bouwen, voor ons samen dus behapbaar. Ik durf wel te stellen dat het in de huidige tijd voor een gezin met 2 of 3 kinderen, een iets meer dan modaal inkomen en een huis bijna ondoenlijk is om zelf een bootje te bouwen. Wij hebben dus om zo te zeggen: enorm mazzel... ;)
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Vorige

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten