Er zijn geen zelfbouwers meer.

Stelling van de maand

Re: Er zijn geen zelfbouwers meer.

Berichtdoor broekie » 15 Feb 2017, 09:33

Ik ben opgegroeid met houten bootjes die ieder jaar onderhoud nodig hadden.
Daarbij wilde je er dingen op aanbrengen die je zag bij anderen.
We zeilden ook, dus ook wilde je hem sneller maken. Zo was je met je bootje bezig van jong af.
Ik doe het nu nog veel zelf, omdat ik het graag doe en gewend ben. Je hebt ook wat kennis erover opgebouwd.

Als ik nu weleens een mooi sloepje tegen de kant zie klotsen zonder fenders enz. dan denk ik die hebben hun bootje nooit zelf onderhouden.
Aanleg touwtjes zelf op maat splitsen, waterlijntje schoon houden, allemaal van die dingetjes waaraan je ziet dat het geen echte "bootmensen" zijn.
Dus een stap nemen om zelf te bouwen is voor deze groep al helemaal een brug te ver.

Zelf bouwers zijn tegenwoordig misschien meer mensen die een schip naar eigen inzicht laten bouwen.
Er komt nogal wat (techniek) voor kijken bij een modern schip, misschien ook meer dan vroeger, waardoor veel meer kennis nodig is.
Mijn schip heb ik nieuw gekocht voor een bedrag waar ik niet zelf voor kan bouwen, en ook niet beter.
Was een gestrand project van een zelfbouwer.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Er zijn geen zelfbouwers meer.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Feb 2017, 11:03

Herkenbaar, in mijn jeugdjaren fietste ik regelmatig langs de plek waar de gebr. vd Valk (ja die) zijn begonnen.
Ook daar veel 'zelfbouw' met kastjes (van de voorlopers) van Gamma, omgebouwde vrachwagenmotoren etc. etc.

Maar wie van de huidige generatie
- weet nog het verschil tussen een bout en schroef
- weet nog het verschil tussen AC en DC, V,A,W etc
- kan er nog lassen
- kan er nog hout bewerken
- heeft de faciliteiten (ruimte) om zo'n project aan te pakken
- algemene technische kennis
Bij de huidige, met een AaiOnDing opgegroeide "als ik wat wil weten, zoek ik het wel op" generatie zul je dat niet snel vinden.
En die gene die dat wel weten, de (V)MBO'ers, hebben waarschijnlijk niet de financiele middelen om zich een schip te kunnen permiteren.

Tel daarbij op de nodige investeringen die je zult moeten doen mbt ruimte, gereedschap, materiaal etc. en je kunt je afvragen wat dan de "waarde" nog is van zelfbouw.
En niet te vergeten, de tijd .... dat soort projecten duren jaren; jaren die je ook kunt varen als je het laat bouwen.
Bij een werf lift je mee op het schaalvoordeel in relatie tot grootschalige inkoop etc.

Daarbij worden er ook steeds meer eisen aan pleziervaartuigen gesteld (CE normering), eisen die niet alleen lasting boven water te krijgen zijn, maar waaraan je misschien ook niet of moeilijk aan kunt voldoen.
En ik verwacht dat schepen zonder CE certificaat op termijn lastiger te verkopen/verzekeren worden.

Dus ik vraag me af wat je er in de huidige tijd mee zou winnen als je zelf je schip (af) zou bouwen.

Wij hebben ook een schip wat volledig naar onze wensen is gebouwd; maar wel door een werf
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:

Vorige

Terug naar Stelling