Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Stelling van de maand

Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor Sergio » 24 Dec 2013, 20:27

Bericht door Sergio » za 27 jul 2013, 09:24

Hallo,

Onlangs las ik in het nieuws (ik heb even geen bron meer terug kunnen vinden) dat men boten met een registratienummer op kenteken zou moeten kunnen bekeuren. Dit omdat bekeuren middels staande houding teveel mankracht zou kosten. Men kijkt nu naar de mogelijkheden.

Ik ben het hier niet mee eens. Niet omdat ik een tokkie ben die willens en wetens overal te hard vaar maar omdat het niet rechtvaardig is.

Met auto's heb je een legitimatiebewijs en kentekenbewijs nodig om een gecertificeerd kenteken te kunnen ontvangen. De wetgever zorgt dus dat kentekenhouders hiermee enigszins beschermt zijn tegen fraude.

Op boten echter, kan iedereen willekeurig een nummer van plakletters laten maken. Behalve de maatvoering en contrast op de boot zijn er geen regels betreffende kleur, waar ze vandaan komen en dergelijke. Van een goede administratie van deze kentekens is al helemaal geen sprake. Je kunt bij verkoop bijvoorbeeld geen vrijwaring krijgen als de nieuwe eigenaar geen prijs stelt op een registratienummer. "dan trek ik hem er wel af" is vaak de redenering.


In zo'n systeem vind ik een boete op kenteken niet ok en zou ook zeker in beroep gaan.

Hoe denken anderen erover? Veel kruisers hebben geen kenteken maar daar kun je in navolging op Duitsland op wachten natuurlijk. Vaarbelasting en zo...
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 20:27

Bericht door quichot » za 27 jul 2013, 09:41

Je zegt het zelf al: de snelle motorbootregistratie is geen kenteken ter identificatie in de zin der wet, dus geen geldig bewijsmiddel. Dus al zou de klpd willen, ze kúnnen er niet op bekeuren, want bij het eerste de beste proefproces zou het 'bewijs' direct -en terecht- van tafel worden geveegd.

Of een écht kenteken dan een goed idee is? Waarvoor? Alleen maar om wél te kunnen bekeuren zonder aanhouden? Lijkt me te onzinnig voor woorden. Niet aan willen beginnen, er is al administratieve rompslomp genoeg.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor laserdevil » 24 Dec 2013, 20:28

Bericht door Laserdevil. » zo 28 jul 2013, 08:49

Denk eerlijk gezegd dat de pakkans er niet groter op wordt.
Als er te snel gevaren wordt , of overtredingen begaan worden , moet er net zoals op de weg bekeurd worden.
Daar zijn we het denk ik allemaal over eens.
Maar nog even en ze gaan flitspalen of trajectcontroles langs de waterwegen plaatsen.... :idea: :D
Op zich zelf vind ik wel dat er in verhouding maar weinig gezagdragers op het water zijn.
Misschien ligt daar het probleem.
Maar ja , dan moeten ze ook weer in de buidel tasten en dat is nou net het probleem waar het zich knijpt.
En dan zouden alle boten incl. bijbootjes een kenteken moeten hebben , want met ieder vaartuig is een overtreding te begaan.
En alles moet dan inderdaad zoals sergio zegt , duidelijk geregistreerd worden.
Maar zolang er geen registratieplicht is , kunnen ze dit idee wel op hun buik schrijven.

Sergio wat is je registratienr.?
Dan plak ik hetzelfde nr. op mijn boot , dan komen de boetes bij u aan de deur :D :D :D ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 832
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 20:28

Bericht door quichot » zo 28 jul 2013, 09:37

Laserdevil. schreef:
Op zich zelf vind ik wel dat er in verhouding maar weinig gezagdragers op het water zijn.
Misschien ligt daar het probleem.



Of juist de verklaring: het gedrag van waterweggebruikers is gelukkig in het algemeen nog altijd een stuk socialer dan dat van autoweggebruikers. Uitzonderingen daargelaten is er toch meer respect voor elkaar. En laten we dat vooral zo houden!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 20:28

Bericht door vuuren1 » zo 28 jul 2013, 17:32

In Midden Delfland is de max. snelheid 6 km/u.
Motorvaartuigen hebben een vergunning nodig (jaarlijks een sticker).
Ondanks dat geeft Delfland gerust vergunningen uit aan boten met 300 pk...

Vooral in het weekend / later in de middag gaat men gekke dingen doen (oorzaak: Drank).
Na heel veel overleg (tussen verenigingen en politie) bestaan er al een paar jaar forse controles (inclusief een helicopter).

Als er geen controle is dan worden medewatersporters opgeroepen om foto's van de overtreder te maken en die met een toelichting naar de politie te sturen.
Een foto is bewijsmateriaal, ook zonder geplakte registratie (je ziet de boot, je ziet de boeg- en hekgolf en de personen).

Dit werkt heel goed en de regionale politie pakt het serieus op!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor Sergio » 24 Dec 2013, 20:29

Bericht door Sergio » zo 28 jul 2013, 19:02

vuuren1 schreef:
In Midden Delfland is de max. snelheid 6 km/u.
Motorvaartuigen hebben een vergunning nodig (jaarlijks een sticker).
Ondanks dat geeft Delfland gerust vergunningen uit aan boten met 300 pk...

Vooral in het weekend / later in de middag gaat men gekke dingen doen (oorzaak: Drank).
Na heel veel overleg (tussen verenigingen en politie) bestaan er al een paar jaar forse controles (inclusief een helicopter).

Als er geen controle is dan worden medewatersporters opgeroepen om foto's van de overtreder te maken en die met een toelichting naar de politie te sturen.
Een foto is bewijsmateriaal, ook zonder geplakte registratie (je ziet de boot, je ziet de boeg- en hekgolf en de personen).
Dit werkt heel goed en de regionale politie pakt het serieus op!




Als dit waar is en zo wordt voorgelegd in een beroep dan zal de rechter dit ook van tafel vegen. Degene die de foto heeft gemaakt is geen ambtenaar( BOA) en dit is dus nooit rechtsgeldig. Er gaan zelfs stemmen op( net als in Zweden) om zelfs geen foto's te mogen maken zonder expliciete toestemming van degene die op de foto staan. De maker is dan strafbaar, maar zover is het bij ons nog niet. Ook zegt een hekgolf niet veel. Met 40 km/u maak ik minder hoge golven dan dat ik mij met 12 km/u aan de wet houd en mij gedraag als een waterverplaatser. Een golf is dus nooit een sluitend bewijs voor hard varen.
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 20:29

Bericht door vuuren1 » zo 28 jul 2013, 19:35

Naast de gemaakte foto zijn er ook getuigenverklaringen.
En de daders blijken zodanig onder de indruk van het (mogelijk niet helemaal wettige ) bewijsmateriaal dat het zo goed werkt en ze nooit naar de rechter stappen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor henkvd » 24 Dec 2013, 20:29

Bericht door henkvd » zo 28 jul 2013, 19:38

Ga ik proberen, vandaag was weer eens de irritantste boot die ik 3x tegen kwam van een gelegenheids- water BOA.
Het professionele niveau daalt daar per jaar, niet gek want de echte water professionals zijn er haast niet meer en zeker niet in een RIB.

Als het niet nodig is, dan hoeven ze naar mijn mening ook niet zodanig op te vallen al krijg ik steeds meer het idee dat een dagje op het water voor hen een dagje spelenvaren lijkt te zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor FrankM » 24 Dec 2013, 20:29

Bericht door FrankM » zo 28 jul 2013, 21:14

Die kwam ik dus ook tegen op het Eemmeer vandaag, WP, vol gas .........................
Maar vlak ook even de speedcruisers niet uit van een meter of 10, die kunnen er ook wat van zeg......................

Groeten Frank
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Politie zou boot op kenteken moeten kunnen bekeuren

Berichtdoor quichot » 24 Dec 2013, 20:30

Bericht door pleziervaarder » zo 28 jul 2013, 23:57

henkvd schreef:
al krijg ik steeds meer het idee dat een dagje op het water voor hen een dagje spelenvaren lijkt te zijn.




Dat stuk klopt wel. Ze komen bij ons minimaal 2x per week in de haven om een bakkie te doen op het bureau en ik sta dan ook regelmatig ff met hun te ouwehoeren.
Ze geven ruiterlijk toe dat het voor hun ook plezier is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten