Bericht door Sergio » za 27 jul 2013, 09:24
Hallo,
Onlangs las ik in het nieuws (ik heb even geen bron meer terug kunnen vinden) dat men boten met een registratienummer op kenteken zou moeten kunnen bekeuren. Dit omdat bekeuren middels staande houding teveel mankracht zou kosten. Men kijkt nu naar de mogelijkheden.
Ik ben het hier niet mee eens. Niet omdat ik een tokkie ben die willens en wetens overal te hard vaar maar omdat het niet rechtvaardig is.
Met auto's heb je een legitimatiebewijs en kentekenbewijs nodig om een gecertificeerd kenteken te kunnen ontvangen. De wetgever zorgt dus dat kentekenhouders hiermee enigszins beschermt zijn tegen fraude.
Op boten echter, kan iedereen willekeurig een nummer van plakletters laten maken. Behalve de maatvoering en contrast op de boot zijn er geen regels betreffende kleur, waar ze vandaan komen en dergelijke. Van een goede administratie van deze kentekens is al helemaal geen sprake. Je kunt bij verkoop bijvoorbeeld geen vrijwaring krijgen als de nieuwe eigenaar geen prijs stelt op een registratienummer. "dan trek ik hem er wel af" is vaak de redenering.
In zo'n systeem vind ik een boete op kenteken niet ok en zou ook zeker in beroep gaan.
Hoe denken anderen erover? Veel kruisers hebben geen kenteken maar daar kun je in navolging op Duitsland op wachten natuurlijk. Vaarbelasting en zo...